Montering af vindue på læmur

Hej LDS

Jeg har en læmur som jeg skal have monteret et vindue ovenpå. Vinduet er langt, og vejer som et ondt år - derfor skal jeg have et ordenligt underlag det kan stå på. Væggen er ca. 31cm tyk, og teglet har en hældning på ca. 2 sten, omkring 14cm. Jeg har ikke noget at gøre vinduet fast i endnu, det skal først bygges. Spørgsmålet går på hvad der vil være den bedste løsning. 

A/ Lade teglene være, og sætte vinduet oven på - hvordan sikrer man sig at evt. påstøbt beton ikke bare glider af?

B/ Banke tegl og de skrå sten af, og stille vinduet direkte derpå - hvordan laver man bedst den udvendige drypkant? Kan det bare pudses op?

Jeg håber der er nogen der har nogle gode og konstruktive forslag.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Jeg går ud fra at der er støtte op på begge sider af vindue, da du ikke kan nøjes med at skrue den ned i bundrammen. 

Normalt når man sætter vinduer i sætter man dem 4-8 cm inde, og under vinduet mures en sålbænk i, så vandet løber ud fra muren. 

Hvis man overfører den til din tegning B så skal den 1/2 sten skæres skrå og sålbænk mures ind så den rammer ca. midt under vindue. (Eller i den fals der er skåret til det. )

Men ellers skal du stille vinduet i midten, og skære ca. hvor du skriver "tegl" Så kan det nederste stykke være sålbænk. Det øverste skrå mursten hugges væk. 

Eller igen hvis den er fastgjort op langs sider kan du lade den stå som A og bare fuge ind under.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis