Erfaringer med gasfyr kontra luft/vand varmepumpe

Hej med jer. 


Overvejer kraftigt, at udskifte vores oliefyr fra 75 (brænder fra 2010) med enten et nyt gasfyr, eller en luft/vand varmepumpe. 


Jeg selv det lille kølecertifikat så kender princippet i varmepumpen, men hvad med virkningsgrad i vinterhalvåret og eventuel holdbarhed / reperationsomkostninger i forhold til gasfyr? 

Vi har gas i vejen, dette skal dog lige skydes ind, hvilket koster omkring 15.000 ekstra. Varmepumpen er "bare" plug'n' play 😊

Selvfølgelig bliver ingen af delene en gør det selv løsning, vil dog bare høre +'er og  -' er på de to varmekilder 😊


Håber i kan hjælpe mig til lidt mere viden med jeres erfaringer. 



Mvh. 
Olsen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I vores tidligere hus fik jeg installeret et Daikin Altherma luft/vand anlæg. Anlægget kostede inkl. 200L VVB og installation omkring 96.000 kr. Vi opvarmede 150m2 bolig med gulvvarme over alt. 

Huset var forholdsvis nyt og dermed velisoleret. Det er mit indtryk, at huset skal være godt isoleret og at varmefladerne skal være store ved luft/vand anlæg. Vi kørte med en fremløbstemperatur på 32-38 grader. 

Vores "nye" 70'er hus vil jeg aldrig kunne varme op med samme lave fremløbstemperatur, selvom huset er efterisoleret. 

Fik installeret luft/vand anlægget i efteråret 2009 og vi fraflyttede i efteråret 2017. På de otte år brugte vi 0 kr på service, vedligeholdelse og reparation 😊



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ok, god statesitik for vedligehold og reparationer 👍🏻.. Mener dog at der er et lovpligtig vedligehold der skal laves for hver 12 eller 24 måneder.. 


Ja vores hus er et typisk et plans hus på 128 m3 fra 1975 med 100 mm i vægge og så er loftet efter isoleret op til 250 mm. 

Klart værd at overveje, om isoleringsgrad og varmeflader er gode nok til varmepumpe 🤔



Mvh. 
Olsen

Det lovpligtige eftersyn afhænger af mængden af kølemiddel på anlægget. Hvad denne grænse er - og hvor meget kølemiddel der er på sådan et anlæg ved jeg ikke. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Så kommer min hukommelse på prøve 😂 

Mener at den nedre grænse for lovpligtig eftersyn ligger på 1 kg. Jeg har kørt service i trykluft branche i 12 år, og her servicerer vi køletørrere hvert år, uanset størrelse. 

Er dog lige skiftet til salg.. Savner dog allerede lidt at skrue 🙄 



Mvh. 
Olsen

Paa skibe skal vi registrere hvis anlaeggene har mere end 3kg 134a/404a, men ALT med Rxx (de gamle med tal under 100).

Ulempen ved varmepumpen er den kraever lav fremloebs temperatur, og forholdsvis hoej udendoers temp. for at virke bedst. Kommer du over 40-45°C paa fremloeb, er du uden for det oekonomiske.

Gas fyret er ligeglad med temp, om end du kan hive en anelse mere ud af det ved at have lavere fremloebs temperatur end ved hoejere, men det er i den meget lave ende.

Gaa den anden vej rundt taenker jeg, og kig paa hvor stort et energi behov du har PT, saa:

Hvor stort er dit olie fyr nu (kW)?

Koerer det konstant eller er det slukket stoerstedelen af tiden?

Hvor meget olie (liter) bruger du aarligt?


 

Annonce

På mit nuværende oliefyr, hedder brænderen bentone B10 (FV), så efter lidt udregninger, kommer jeg frem til at mit fyr er på ca 22kW. 

Fyret kører ca et par gange i timen, lidt mere vinter, meget mindre sommer (fordi jeg slukker cirkulationspumpen). I snit vil jeg tro at det kører 10-15 minutter i timen, men det er rent gæt. 


Vi bruger ca 15.000 om året på olie/service, så det er vel omkring 13.000 på olie (ca 1400 liter) , resten på service. 


Det lyder som om at gasfyr er det rigtige, da du siger lav fremløbstemperatur på en varmepumpe. Det understøtter også wezio's snak om store flader til afgivelse af varmen. Vi har 9 radiatorer fordelt rundt i huset, og overvejer en ekstra i bryggerset, nu hvor et nyt fyr ikke afgiver samme mængde varme, som den gamle oliebrænder 😊




Mvh. 
Olsen

skal man have den fulde besparelse ved at skifte til varmepumpe skal huset være godt isoleret og med gulvarme. 

Jeg skal ikke kunne sige om det passer, men det giver god mening, men så kan man også spare penge på varmepumpen, hvis du havde skrevet for 2 md siden, ville det være nemt at teste, hvis du kunne stille fremløbs temp ned til 38 grader på dit fyr, nu er det desværre for sent..


Jeg har fået en beregning på konstant 55gr. fremløb for at det skulle være mere realistisk at regne med og jeg har blandet gulvarme og radiator i et gammelt hus fra 20'erne rimeligt isoleret.

Beregningen hed 13300kr i strøm og selvfølgelig vil varmepumpen ikke skulle køre denne fremløbstemperatur hele tiden, men så ved jeg ca hvor jeg er i varmepris. Bruger ca 14000kr på piller nu og har hørt flere sige at med træpiller skal man regne med ca det samme forbrug med en varmepumpe og ved olie siger de ca det halve.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis