Opretning af græsplæne

Hej LDS

Jeg har en ufattelig grim græsplæne som jeg gerne vil have rettet op på. I den sydvendte del er græsset rigeligt, men den er helt vildt ujævn. Der er flere store huller hvor der muligvis tidligere har stået træer, men den er generelt ujævn, og halvfarlig at gå på hvis man har svage ankler.

På nordsiden er den ene halvdel en mosplæne med lidt græsstrå i, mens den anden halvdel er en blanding af bar jord, en smule græs, og nogle små blomster/blade af en art. Tidligere ejer havde en trampolin stående her.

Sidste sommer var det et helvede at slå græs med alle de huller, så jeg ville prøve at rette op på det her til foråret. Jeg har lånt en havetromle til at prøve at udjævne de små ujævnheder, men dette har ikke gjort nogen forskel. Et par af de store huller har jeg fyldt med topdress, men der skal bruges RIGTIG meget hvis hele plænen skal rettes op på denne måde.

Jeg har også overvejet at fræse det hele op, afrette og så nyt græs. Jeg er dog bare i tvivl om hvordan man kommer fra en "opfræset mark", til et plant, pænt og fast underlag til en græsplæne - havetromle duer i hvert fald ikke. Derudover er jeg i tvivl om hvornår det er bedst at gøre dette, samt om der er andre mulige løsninger jeg ikke har tænkt på.

Hvordan mener i at jeg bedst kommer videre herfra?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

jeg prøvede det engang, hvor en del af græsplænen blev fræset op. Kør godt igennem med en fræser, og brug så nogle dage på at rive jorden - gerne i tørvejr. Dernæst kan du jævne den (tør jord) ved at trække en palle (vendt på hovedet) over jorden. Grove ujævnheder skal du bruge en skovl til.

Til sidst så græs i en god kvalitet, og brug en havesprinkler om aftenen til at få gang i spiringen.

Jeg har ingen præference til tidspunkt - der skal bare helst ikke være udsigt til regn eller kulde.

Våd jord er sværd at rive fri for ukrudt og rødder, ligesom regn skyller græsfrø væk.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------

Det er en god opskrift fra Tosch. Det er tort set lige meget hvornår du sår græsfrø fra april til oktober. Men i juli og august kan de små spirer jo lettere tørre ud. 

Når så der er gang i græsset skal det have gødning hvert år. Det styrker græsset og hæmmer mos. Men du vil altid have mere eller mindre mos efter en vinter på din nordside eller under træer. Lær at elske det det er også grønt og blødere end græs. 

Lad alle naboens unger spille bold på din plæne, mos kan ikek tåle trafik. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har hørt om det med at bruge en palle til afretning før - men jeg kan ikke forestille mig at jorden bliver komprimeret nok af det? Vi har for nylig fået gravet lidt op i baghaven pga. kloak, og på det stykke synker man godt og vel i  hvis man jokker der.

NikolajBo skrev den 12-04-2018 12:36:41

Jeg har hørt om det med at bruge en palle til afretning før - men jeg kan ikke forestille mig at jorden bliver komprimeret nok af det? Vi har for nylig fået gravet lidt op i baghaven pga. kloak, og på det stykke synker man godt og vel i  hvis man jokker der.

Ok, det er en ny oplysning - du skrev ikke noget om at udfordringer var at der skulle komprimeres huller ;-)


Så ville jeg fylde jord på der, og jokke lidt rundt i det - med mindre du ringer til en gartner er der ikke nogen lette triks - kun hårdt arbejde - og du kommer til at bruge lang tid på at rive, både til at fjerne sten og rødder samt udjævne jord. Pallen er kun til at gøre det glat, med mindre du placerer konen oven på pallen...


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Tosch skrev den 12-04-2018 13:16:24

Ok, det er en ny oplysning - du skrev ikke noget om at udfordringer var at der skulle komprimeres huller ;-)


Så ville jeg fylde jord på der, og jokke lidt rundt i det - med mindre du ringer til en gartner er der ikke nogen lette triks - kun hårdt arbejde - og du kommer til at bruge lang tid på at rive, både til at fjerne sten og rødder samt udjævne jord. Pallen er kun til at gøre det glat, med mindre du placerer konen oven på pallen...

 Jeg skal jo også kunne trække den Ej, spøg til side. Vi har fået gravet et stykke på ca. 1x2 meter op i forbindelse med kloakken, så det er næsten ingen ting. Hullet er fyldt op igen, men da det var i vinters kunne de ikke komprimere jorden, og derfor synker man lidt i. Der er det så at jeg tænker at det vel vil blive på samme måde hvis jeg kører en fræser igennem hele plænen, og derefter retter af med en palle?

Annonce

Brug de næste par uger på at komprimere det lidt - vand evt. så luften på den måde kommer ud af jorden - tag så gummistøvler på og lidt rundt - evt. med fruen på ryggen   


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------

En fræser tur roder jo kun op i de øverste ca. 10 cm af jorden, medens et kloak hul vel har været 100 - 150 cm dyb. Det giver en stor forskel. Ligeledes er fræsning jo nogenlunde homogent over hele plænene, så det vil synke næsten lige meget. 

Jeg har prøvet med en palle, men da sveden sprang ud af panden, tog jeg en plænetraktor. med sænket skærebord (uden at den roterer ) kan man godt jævne jorden ud efter fræser. Bagefter kørte jeg systematisk så plænetraktor hjul havde trykket jorden alle steder. Til sidst finafretning med håndrive. 

Når du har sået græsfrø løber du let hen over med håndrive så de fleste græsfrø kommer lidt ned i jorden. Men de der ligger ovenpå spirer også. ( i naturen falder frø jo som regel over jorden )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu ved jeg ikke hvad din holdning er til sprøjtemidler, men har set når anlægsgartnere anlægger en ny plæne, giver de ført den gamle en omgang Roundup. og lader den visne ned. Det gør så at der ikke spirer (så meget) ukrudt og andre uønskede gevækster frem.

Prøv evt at få en pris hos en anlægsgartner, på en ny græsplæne, måske er det set ikke så dyrt?

Skulle for nogle år siden have fjernet en gammel elmehæk, med store rødder, samt plantet en ligusterhæk. Fik et tilbud fra en anlægsgartner, som var utrolig rimelig i pris. 



Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svarene. Jeg må lidt i tænkeboks og overveje om det er et projekt man orker i år.

Jeg har netop siddet og læst lidt om rullegræs. Det er jo dejligt praktisk at man ikke skal vente så længe på at få en brugbar og grøn plæne. I sidste ende kræver det nok lige så meget arbejde som at så det selv, og koster også noget mere. Men jeg må tænke over det.

............men rullegræsset behøver en fast grund. Det kan ikke lægges oven på din knoldemark, så det hårde grundarbejde slipper du ikke for  
Og det er det fede ved havearbejde... man bliver naturlig træt (og tørstig)    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis