Lav EL arbejde

Jeg har en kollega som har købt et gammelt hus og han vil foreløbig rive alle EL installationer ud af køkkenet og lave nyt selv og etablere nye kontakter (!). Han er ikke elektriker og har ikke et begreb skabt om EL og alt skal laves så billigt som muligt. Han spørger hele tiden mig til råds og jeg er "bare" elektroniktekniker og ved ikke så meget om stærkstrøm. Jeg ville aldrig gi' mig i kast med den slags arbejde. Jeg har frarådet ham at starte et sådant projekt og han kan jo heller ikke sætte strøm på køkkenet før en installatør har godkendt, men det er ligemeget i følge ham selv. Det er jo livsfarligt for folk og fæ. Jeg går ud fra at jeg har ret?

Peter


Vh.

Peter

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er usikker på hvad dit spørgsmål er?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kan du komme med eksempler på hvilke spørgsmål han hele tiden spørger dig om? Så kan jeg da give mit besyv med om jeg ville være bekymret eller ej hvis det var min kollega.

Ift lovligheden, er der jo ikke noget at gradbøje.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Blandt mange andre spørgsmål handler det om at han ikke vil ha' jordforbindelse på de hårde hvidevarer i køkkenet og at han har et ældre 380 volts komfur som han vil sætte et kraftstik op til. Jeg tror nu der er stik i forvejen - jeg har ikke set huset. Der skal sættes spots i et forsænket loft og jeg tør ikke sige om han selv må gøre det. Det er vel en fast installation?


Vh.

Peter

Hvis han fortæller sandheden i forbindelse med et fremtidigt salg af huset eller hvis huset brænder ned eller anden personskade opstår, så kan han i princippet bare gå i gang med alt det hjemmefusk han har lyst til.

Lyder til at du har gjort dit til at forklare, at det både er ulovligt og potentielt farligt (afhænger af hans kompetenceniveau) det han har gang i.


  

Annonce

Problemet er jo at han absolut intet aner om EL og kun gør det fordi det skal være billigt. Han vil hele tiden springe over hvor gærdet er lavest og når han sætter installationskabel med brændhæmmende isolering mener han ikke at der kan ske noget. Det kan jo ske at første gang han sætter strøm på ryger der en sikring eller hpfi relæet slår fra. Skal der så en elektriker på for at finde fejlen, så får han nok besked på at pille hele skidtet ned. 


Vh.

Peter

Det sidste du beskriver er nok det allerbedste der kunne ske.   

Jeg havde sidste år en aftale med en polakker om at lave strøm i en tilbygning hos ham. Vi aftalte han skulle vende tilbage når han var kommet i gang med opmuring. Jeg hørte ikke fra ham, men kunne da se, når jeg kom forbi, at det var i gang. 

Da det stod helt færdig kom han og spurgte om jeg ville godkende el arbejdet. Det sagde jeg nej tak til, jeg var da godt klar over at det er lavet af hans polske håndværker venner. Og det de har lavet er sikkert ok - - - i polen, men her er det danske regler der skal følges. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der findes et engelsk udtryk der hedder:
Learning by doing.
Så i hans tilfælde, kan du jo ikke gøre andet end at ryste på hovedet af hans dumheder og så lade ham selv klare problemerne efterhånden som de opstår.
Hvis han spørger dig om råd, kan du jo svare på det du ved, og så ellers sige med god samvittighed at du ikke ved det, og han må søge hjælp andre steder. Om han så vil lytte til dit råd eller ej, må jo være op til hans samvittighed.

Min gamle lære mester sagde altid:
Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg kan kun forklare ham om ohms lov og Kirchoffs love f.eks. og har kun arbejdet med svagstrøm. Han må gøre sig sine erfaringer, men jeg har bare prøvet at forhindre ham i at lave dumheder uden held. Det kan jo være at han står med noget uoverskueligt når han har revet den gamle installation ned.

Vi lukker tråden her - tak for svarene.


Vh.

Peter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis