Lav EL arbejde

Jeg har en kollega som har købt et gammelt hus og han vil foreløbig rive alle EL installationer ud af køkkenet og lave nyt selv og etablere nye kontakter (!). Han er ikke elektriker og har ikke et begreb skabt om EL og alt skal laves så billigt som muligt. Han spørger hele tiden mig til råds og jeg er "bare" elektroniktekniker og ved ikke så meget om stærkstrøm. Jeg ville aldrig gi' mig i kast med den slags arbejde. Jeg har frarådet ham at starte et sådant projekt og han kan jo heller ikke sætte strøm på køkkenet før en installatør har godkendt, men det er ligemeget i følge ham selv. Det er jo livsfarligt for folk og fæ. Jeg går ud fra at jeg har ret?

Peter


Vh.

Peter

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er usikker på hvad dit spørgsmål er?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kan du komme med eksempler på hvilke spørgsmål han hele tiden spørger dig om? Så kan jeg da give mit besyv med om jeg ville være bekymret eller ej hvis det var min kollega.

Ift lovligheden, er der jo ikke noget at gradbøje.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Blandt mange andre spørgsmål handler det om at han ikke vil ha' jordforbindelse på de hårde hvidevarer i køkkenet og at han har et ældre 380 volts komfur som han vil sætte et kraftstik op til. Jeg tror nu der er stik i forvejen - jeg har ikke set huset. Der skal sættes spots i et forsænket loft og jeg tør ikke sige om han selv må gøre det. Det er vel en fast installation?


Vh.

Peter

Hvis han fortæller sandheden i forbindelse med et fremtidigt salg af huset eller hvis huset brænder ned eller anden personskade opstår, så kan han i princippet bare gå i gang med alt det hjemmefusk han har lyst til.

Lyder til at du har gjort dit til at forklare, at det både er ulovligt og potentielt farligt (afhænger af hans kompetenceniveau) det han har gang i.


  

Annonce