Tilslutning af AEG IPS84530FB induktionskogeplade.

Hej Folkens.

Så blev det min tur til at rode med ledningerne :-)
Har købt en AEG IPS84530FB induktionskogeplade, som jeg gerne vil have lidt hjælp til at få sat til.

Kommer med denne ledning monteret:

(Billede 1)

(Billed 2)

På ledningen står der, at ledningen kun må bruges i Norge:

(Billede 3)

Min gamle installation ser ud på følgende måde

(Billede 4)

På pladen er der dette

(Billede 5)


Spørgsmål 1:

Ledningen må kun benyttes i Norge? 

Hmm, jeg tænker...

A - Ja tosse, det er jo det der står!

B - Ro på Mulle, det skal de skrive. Brug du blot den her i DK min ven.


Spørgsmål 2:

Hvis man kunne benytte den ledning der kommer på kogepladen, hvor skal de tre ledningen så havne i forhold til de 5 ledningen der sidder i vægen?

Jeg lever at at skrive 0'er og 1'er så vil sætte pris på hvis vi kan snakke farver på ledninger og ikke kun 'fase' og 'jord' mm.

Vh. Floki

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have en ledning med 4 ledere for at kunne tilslutte pladen i Danmark. Du kan sikkert bruge ledningen fra den gamle plade.

Mht. farverne, så kan man godt gætte på, hvad de forskellige farver i din dåse bruges til, men man bør måle efter inden man tilslutter noget, da kablet kan være forbundet forkert i den anden ende - risikoen er at man brænder pladen af, hvis den tilsluttes forkert.

Men hvis du stoler på at kablet i dåsen er monteret korrekt, så kan du bruge de farver der er angivet på tegningen under 400V.

1. du kan ikke bruge ledningen, der er en ledning for lidt !!!

2. hvis du ser på det diagram der hedder 400v 2n står farverne  !

3 .hvis du er i tvivl, så få fat i en elektriker, dette er normalt ikke lav det selv arbejde

4 .hvis du laver det selv alligevel, så brug de to sorte til 1 og2 og sæt muffer på den brune i begge ender


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Du skal have fat i en elektriker , ellers går det måske helt galt.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

[Update - hov, I er godt nok hurtige. Dette er med baggrund i det  jenshøj skrev]

Tak for hurtigt svar.

Giver anledning til lidt bonus-spørgsmål

Spørgsmål 1

Hvis jeg kan genbruge den ledning der blev brugt til min gamle plade (ved ikke helt om den er lang nok), hvordan ved jeg så, hvilken af de to sorte ledninger det er, der skal bruges/monteret ind i den nye plade?

Må indrømme, at jeg ikke har afmonteret den gamle plade endnu, så jeg ved ikke, om begge de to sorte ledninger ender i den gamle plade, eller om det kun er den ene. Undrer mig bare at de begge er sat til ned i dåsen (billede 4), hvis det kun er den ene, der rent faktisk bliver monteret ind i den gamle plade.

Spørgsmål 2

Hvis den gamle ledning ikke er lang nok, går jeg ud fra, at det fx er sådan en ledning her, jeg skal have fat i:
https://www.greenline.dk/k/elartikl...tionskabel

Og i så fald, i væggen kommer der en hvid ledning ud (billede 4). Er det rigtigt opfattet, at denne ikke skal bruges til noget og bare muffes af?

Vh. Floki

Du må ikke bruge stift kabel som tilslutning til dit komfur. Brug 4 eller 5 leder x 1,5 mm2 ledning f.eks PKAJ (også fra Greenline).

Du skal tilslutte den blå til O i komfuter (og blå i samledåsen), den gul/grønne til PE i komfuret og gul/grøn i samledåsen. L1 og L2 forbindes 2 vilkårlige farver (f.eks. brun og sort til brun og sort i din samledåse). Er der en ekstra leder i dit "kabel" til komfuret klippes lederen af eller der påsættes en muffe.

Din samledåse er ikke lovlig. Du må ikke selv lave huller, og udtaget (også i komfuret) skal være forsynet med aflastning.


Søren O

Din gamle kogeplade er sikkert på 3 faser - nul - og jord. Den nye bruger 2 faser i DK. 

De eneste der skal være helt styr på er jord PE ( grøn/ gul) og nul (blå) 

De 2 andre kan du bruge tilfældig, det er derfor du får 1 svar fra Jenshøj og et andet fra Rolias. Begge svar er lige korrekte. 

Og ja det er lige meget hvilken sort eller brun der ryger i 1 og 2. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I er sgu gode!

@Søren O:

Jeg er lidt rundt på gulvet med hensyn til ledning. På Greenline synes jeg at disse tre ledninger er i spil:

(Tjek links)

1: Installationskabel 4x1,5mm² (Det er et stift kabel jeg ikke må bruge?)

2: Installationskabel 5x1,5mm² (Det er vel også et stift kabel jeg ikke må bruge så?)

3: Store PKAJ plastkabler (Er det sådan et du mener)

Kan du smide et link til hvilket kabel det er jeg skal bruge (som ikke er stift)?


Fedt at du lige nævner det med dåsen også.

Er det fx sådan en her man skal bruge i stedet:

Mini JAUS samledåse


@ev elmand 

Også tak til dig.

Det begynder at give mening for mig nu :-)


Vh. Floki

Du skal bruge PKAJ kabel 4 x 1,5  mm2 eller 5 x 1,5 mm2 ( kan tages fra den gamle komfur. )

Det kan hedde (link) Jaus dåse, men den mini er for lille. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@ev elmand

Tak for svar. 

Jeg er ikke sikker på at det gamle er langt nok. Hvis det er benytter jeg det.

Hvis det ikke er, skal Tosse-Floki her lige være 100% sikker på, at jeg har fattet hvilket kabel, det er I vil have mig til at bruge.

Er vi enige om, at det er et af de to, jeg har indrammet på på billedet her:

Tænker at det med 4, må være fint, når der nu kun skal bruges to faser.

Tak for linket til dåsen.

Er det rigtig forstået at den gamle er ulovlig fordi den tidligere ejer har været ved at skære hul i den selv i stedet for at bruge de 'prik-ud-huller' en rigtig samledåse komme med?

Forstod ikke det med, at den skal 'være forsynet med aflastning'

Vh. Floki

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis