Max. længde på aftræksslange fra emhætte

Kære alle derude

I forbindelse med en utæt taghætte kunne jeg godt tænke mig at føre aftræksslange fra emhætte gennem gavl og sætte almindelig tagsten i taget. 

Der er 7 m fra emhætte til gavl, er det et problem? Og hvilken aftræksslange bør man bruge? Jeg forestiller mig en isoleret flexslange. 

Det er vigtigt for mig, at installationen er lovlig 🙂

God dag derude! 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ville aldrig bruge slange, men rør. Der er for stor modstand i slange.

Et glat rør vil, som LL1 skriver, klart være bedre end en flexslange, men 7 meter (+ en 90 graders bøjning) er meget - måske også for meget - for motoren. Det bør fabrikanten kunne svare på.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Dan, da jeg startede med at lave ventilation for mange år siden, måtte vi bruge 1,5 x diameteren på røret i flex, idag 0, men er jo ikke forbudt for en gds. Han/hende kan bruge så meget de vil.

En emhætte suger er ikke god til at give tryk. Derfor får du mindre sug i emhatten, hvis der er modstand i røret. De fleksible rør danner masser af luft hvirvler langs den ujævne overflade, og der er luftmodstand. Der er ikke nogen lovkrav der dækker det område.

Kan du få plads til f.eks. 160 mm ventilationsrør så kan det nok gå. Det kan så muffes ned ved emhætte så det passer på afgang. 

Det skal så isoleres i det kolde loftrum med flexibats. gerne 2 x 25 mm uden på hinanden. Du skal bruge vindseltråd til at sno omkring isoleringen. Hvis du ikke isolerer opstår der kondens vand i røret og det kan dryppe ned i sovsen.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

helt enig med de andre du kommer til drstisk at nedsætte emhættens effektivitet hvis du sætter en 7 m slange op, glat rør hele vejen det er måden at gøre det på, og husk nu ikke at nedskalere rørets diameter i forhold til emhættens afgangshul 

Som tommelfingerregel kan du regne med 10 gange større tryktab i slanger, sammenlignet med rør i samme dimension. Går du så en dimension eller 2 op, ja så reduceres tryktabet væsentligt.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis