“Forlængelse” af MDF plader?

Hej LDS’ere,

Jeg skal lave et sildebensbord, som er opbygget i MDF, hvor der er limet lamelparket stave i eg ovenpå.

Lamelparket’en er 11mm tyk og tænker MDF’en skal være ca. 23mm, så vi rammer en ca. 35mm bordpladetykkelse.

Nu mit spørgsmål...

Mit bord skal være ca. 3m, altså længere end de 2,4m som en MDF plade er.

Hvordan samler jeg pladerne på den korrekte måde?

Jeg tænker ikke det er en holdbar løsning, at lime enderne sammen, selv med kiks.

Vil den eneste rigtige måde være, at lime 2 x 12mm MDF sammen med forskudte samlinger og lidt skruer og vil den konstruktion opnå samme styrke som en 24mm MDF (måske endda stærkere?)

Eller er der en bedre måde at lave en 300x100mm underlagsplade til et sildebensbord på?

På forhånd mange tak og rigtig god dag! :)

Mvh


 SELVBYGGER!!!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men er meget interesseret i løsningen og resultatet, da min kone og jeg går i samme tanker om at lave et sildebensbord :-)

Så håber du vil dele din process som du har gjort med nogle af de andre ting du har lavet.

MDF er ikke særligt stærk i "endetræ", så en samling med fisk eller dyvler vil nok ikke være tilstrækkelig.
Så enten samle det af flere plader i tykkelsen som du selv er inde på, eller mere avanceret lave en dyb fingersamling som er mere end 10 cm, da du så får en stor limflade.
Jeg ville måske gå med livrem og seler, og lave begge dele. feks en fingersamling i en 12 mm plade, og så et par tynde 6mm plader på begge sider, forskudt.
...eller bruge X-finer, som har bedre egenskaber til den slags samlinger.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan godt købe MDF plader på 3 m. De er måske lidt svære at finde, men prøv at google og ringe rundt.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

MDF plader fås i større længder end 2,4 m, men de er sikkert markant dyrere end standardplader :-)

http://krydsfiner.dk/produkter/mdf-traefiberplader/


Med venlig hilsen

Anders

Tak for svarene!

MDF er måske slet ikke optimalt til bordplade?

Er der andet som er bedre og mere solidt mht nedbøjning osv? X-finer eller lign.?


 SELVBYGGER!!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Østen krydsfiner er stærkere. Men noget dyrere. Jeg mener de MDF plader Bauhaus saver af, ikke er de samme længde som dem i butikken. De er meget længere. Sådan var det i Glostrup og Holbæk da jeg købte plader. 

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hvorfor ikke spånplade? Det bruges da af de fleste fabrikker, som laver borde. Brug nogle tykke dyvler til samlingen. Nu ved jeg ikke, hvordan din konstruktion vil ende med at være, men normalt vil man på et bord lave en sarg mellem benene, og den vil jo medvirke til, at en evt. samling af 2 plader ikke behøver at være så stærk igen, idet begge plader jo så hviler på sargen. Dernæst vil du lime sildebensmønster af eg ovenpå. Det må vel så nødvendigvis også medføre, at du limer stave på, hvoraf nogle af dem så vil ligge på begge plader. Det vil jo også gøre samlingen meget stærk. Så uanset hvad du vælger, har jeg svært ved at se, at det skulle blive problematisk med hensyn til styrken.


Kurt B. Andersen
kurta skrev den 12-04-2018 00:08:00

Hvorfor ikke spånplade? Det bruges da af de fleste fabrikker, som laver borde. Brug nogle tykke dyvler til samlingen. Nu ved jeg ikke, hvordan din konstruktion vil ende med at være, men normalt vil man på et bord lave en sarg mellem benene, og den vil jo medvirke til, at en evt. samling af 2 plader ikke behøver at være så stærk igen, idet begge plader jo så hviler på sargen. Dernæst vil du lime sildebensmønster af eg ovenpå. Det må vel så nødvendigvis også medføre, at du limer stave på, hvoraf nogle af dem så vil ligge på begge plader. Det vil jo også gøre samlingen meget stærk. Så uanset hvad du vælger, har jeg svært ved at se, at det skulle blive problematisk med hensyn til styrken.

Tak for svar!

Har spånplade og MDF samme styrke? Synes bare jeg har set MDG brugt flere steder, så gik ud fra det var det man brugte

Giver fin mening med dyvler og du har jo helt ret i, at stavene jo vil overlappe en evt. samling og dermed styrke den!

Jeg har også tænkt, at jeg bliver nødt til at have en sarg. Denne tænker jeg at lave i noget 40x40 firkantrør eller lign. som evt er fræset 10mm op i underpladen, for at skjule den lidt.

Er det vigtigt, at benene har fat i sargen? 


 SELVBYGGER!!!

Jeg kender ikke forskellen på styrken af de 2 plader, men i dag bruger man begge slags. Spånplader har været brugt i utallige år, og har altid være stærke nok, så det har nok ikke ændret sig. Grunden til at man måske i steder bruger mdf er fordi, det er lettere at bearbejde. Bl.a. hvis kanterne skal stå ubeskyttet, kan det være en fordel med mdf, idet de har en tættere konsistens, så efter slibning kan de umiddelbart males osv. Der skal spånplade lige have en gang spartel først, da de er noget grovere. Benene støtter jo sargen, men hvis du vil lave dem af 4 x 4 jernrør, så burde det give en så stærk understøttelse, at befæstigelse i enderne nok ikke betyder så meget. Til gengæld vil det så være godt både at lime sargen fast, samtidig med at den får et godt antal skruer til at fastfolde den i pladen.


Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også