Fræse i selvbærende betongulv

Hej kloge hoveder herinde


Vi skal flytte vask jf. nyt køkken. Der er desværre ikke nok plads til vandafledning under trægulvet og kloakmesteren vil derfor skære op til 80 mm ned i betondækket (Se grøn streg). Betondækket er selvbærende lecabeton med en tykkelse på 200mm. Har også tilføjet et billede af det ventilerede hulrum.

Spørgsmålet er om dette er klogt? Hvor meget vil det svække konstruktionen? 


Hilsen Lars

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser ud som om der er en elementsamling 10 cm ved siden af din grønne streg...kunne i ikke kradse den ud i stedet.



 Certificeret Statiker

Det kunne også godt være det ville være bedre at gøre det ved elementsamlingen. Hvad er fordelen ved det? Det er ikke muligt at komme under huset. Er det gørebart at føre det under dækket oppefra ved at bore et hul? 

Hvis du vælger at føre det under gulvet, kan du trille ind på sådan et lille rullebræt som mekaniker bruger. Så skal røret hænges op i passende bæringer. Og herunder får du jo mulighed for ordentlig fald. 

Men jeg mener ikke det svækker elementet nævneværdig når det er i den retning. Men det er jo ganske let med lille bøjning at komme hen i nærheden af samling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Metoden må din kloakmester vurdere - men der er jo plads under dækket! Han må jo også dokumentere forsvarligheden.

Når du fjerner 80mm ødelægger du hele trykzonen, og så er det meget svært at sige noget om hvordan dækket vil opføre sig da det afhænger meget af den udlagte armering. Jeg tror ikke det er et problem så længe det er i dækkets spændretning, men det er umuligt at sige noget helt konkret om - vil det lille stykke mellem din rille og elementsamlingen fx være selvbærende efter indgrebet?


 Certificeret Statiker

Det er også min bekymring! Er her på på tværs af spænderetningen? Kan man ikke bore 2 - 3 huller på 5 cm, og fastgøre røret under gulvet med en rem? Lidt som en lasso omkring røret. Det burde være et mindre indgreb. Men nok en umulig opgave at samle røret oppefra igennem et 15x15 hul på 3m afstand 😞

Prøv at læse midt i indlæg fra Ingeniøren:  Jeg tror ikke det er et problem så længe det er i dækkets spændretning

I forvejen er der jo ingen tilførsel af bæreevne lige i samlingen.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok. Så hvis han fræser ned i samlingen burde det være ok. Teoretisk?

Hvor stort skal røret være Ø 50 eller ø75?

Skal røret ud af hullet 15x15 cm?

Det bør kunne lade sig gøre at føre røret under dækket, såfremt følgende:

-Der bruges rustfri afløbsrør, i fuld længde/uden samlinger, de er selvbærende, modsat plast rør, som kræver flere bæringer.

-Det rustfrie rør monteres med bøjning, som så "kringles" ind i 15x15 hul. Hvis hullet 15x15 er for lille kunne det måske laves lidt større.

-Ved hjælp af din "lasso-metode", en ca midtvejs, for at bære røret oppe det sidste stykke, og en lasso, lige for opføringshullet, så burde bøjningen for enden af røret kunne trækkes op  gennem lecadækket. 

Kan man lave 'en lasso kan man vel også lave flere hvis det er nødvendigt.

At begynde at skære i dækket, for det første Leca sviner som en i helvede, for det andet for du ikke ret meget fald på afløbet, samt der er risiko for at skære i armeringen.

Efter min opfattelse tager det også væsentlig længere tid at skære og føre røret nedlagt i dækket.


Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis