Hjælp til El

Hej Lav-det-selv,

Jeg har købt en maskine i USA, som kører på 100-120 Volt og 1100watt. Derfor har jeg nu købt en el-transformator over amazon der kan transformere 220 volt op til 2000watt. Problemet er, at jeg ikke kan bruge den transformator jeg har købt i England i de danske stikkontakter.  Jeg har tænkt på følgende to løsninger.

1. Skifte stikproppen på ledningen (eller hele ledningen) på transformatoren, således den passer til danske stikdåser

2. Købe en rejseadapter - som bindeled mellem transformator og danske stikkontakter

Mit spørgsmål lyder på, om man bare kan skifte stikproppen/ledningen på transformatoren, eller om det ødelægger transformatoren eller noget lign. ?

Og om man ellers bare kan købe en billig  rejseadapter - og om denne overhoved vil virke til formålet?


Jeg håber i forstår mit spørgsmål. Jeg glæder mig til at høre fra jer! 

Bedste Hilsner,

En fortvivlet mand ;-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Begge dele kan fint lade sig gøre.

Tjek lige, hvor meget rejseadapteren må belastes med!   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Det bedste vil være at skifte stikprop. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Pas på! USA kører med 60 Hz, vi kører med 50 Hz. Hvis det bare er varmelegemer el.lign. er det lige meget, men hvis maskinen indeholder en motor går det ikke altid, det afhænger af motortypen. Universalmotor er OK, induktionsmotor skal have lavere spænding.


Annonce

Hej Alle tak for hjælpen! 

Kan jeg sætte en stikprop på uden jordforbindelse? Trnasformatoren har jo naturligvis en jordforbindelse, men kan jeg ikke bare sætte en samlemuffe på den? Jeg har nemlig ikke flere ledige stikkontakter med jord.

Maskinen kan køre 50 til 60 hz, single phase - er det noget jeg skal bide mærke i så?

Bedste Hilsner,

Nu kommert det igen an på placering og anvendelse af maskinen / transformatoren. Hvis den anbringes i fugtige rum og / eller det er en maskine til behandling af mennesker eller dyr, så kan der være krav om jordforbindelse. Ved at du forsyner den over en transformator kan det gøre at den har selvstændig isoleret net, og der er andre regler.

Men transformatoren kan være "auto" transformer, så er der ikke galvanisk adskillelse, og vi er tilbage til krav om jordforbindelse. Det kan du se på signaturen på transformatorens mærkeplade. 

Men det er mere spørgsmål om maskinen har jordleder end det er transformatorens jordleder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Trådstarter skriver .......Kan jeg sætte en stikprop på uden jordforbindelse? Trnasformatoren har jo naturligvis en jordforbindelse, men kan jeg ikke bare sætte en samlemuffe på den? Jeg har nemlig ikke flere ledige stikkontakter med jord.  citat slut.........

Nej det går ikke , der SKAL jord på , ellers var der nok ikke en jordledning i tilledningen.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Maskine købt i USA og transformator købt i England. I alle montagevejledninger står der at det skal monteres efter lokale love. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis