Råd vedr fjernvarme omkring vekslerløsning eller beholder

Hej LDS,

Hvad vil i vælge til nybyg og hvad passer bedst til en familie på to voksne og to små piger.

Hvad er økonomisk bedste af disse løsninger

Med en vekslerløsning til varmt brugsvand får man:

Fordele -  Ubegrænset mængde af varmt vand
  -Lavt tomgangstab - mindre varmetab
  -Pladsbesparende
Ulemper -Ved forsyningssvigt ingen varmt vand

 Med en beholderløsning får man:

Fordele -Ved forsyningssvigt er der fortsat varmt vand
  - Simpel styring
Ulemper -Tager plads op
  Større tomgangstab - varmetab
  Begrænset mængde varmt vand
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

med 3 af det modsatte køn, ser jeg kun "Begrænset mængde varmt vand" som en fordel, for pengepungen..


Jeg ville helt klart vælge vekslerløsningen hvis jeg var på fjernvarme. Det kræver også at fjernvarmeforsyningens betingelser tillader varmtvandsvekslere - tjek lige op på det.

og den enste fordel du selv nævner ved beholder varme ved forsyningssvigt... ja i en meget begrænset periode, og hvor tit er det nu lige at fjernvarmen går ned ? og fgra en der selv har fjernvarme medf veksler så er mit svar 100 milliarder % VEKSLER



Vores ledningsnet er dimensioneret til at man kan bruge gennemstrømsveksler. Varmtvandsbeholderen kræver meget mindre effekt, så der er overskud af kapacitet.

Hvad er bedst til fjernvarme – veksler eller beholder? https://www.youtube.com/watch?v=Bwl...1XLKA&t=1s

 Oplægget ovenfor lægger op til varmvandsbeholder hvis man har pladsen til det.

Udfra overstående så ser det ud til beholderen.

Veksler:
Kræver stort effekt - dette er vel strømforbrug ved brug af varmvand formåder jeg
Kræver stort differenstryk
Ingen effektudjævning - hvad vil dette sige?
Mere vedligeholdelse

Beholder:
Kræver lilleeffekt
Kræver lille differenstryk
Stor effektudjævning
Mindre vedligeholdelse

Mener også afkøling med en beholder er bedre end en veksler ??

Annonce

En varmeveksler kræver stor effekt fra fjernvarmeværket - der bruges ingen el. 

Effektudjævning er dig uvedkommende - det klarer fjernvarmenettet.

Stort differenstryk - det klarer fjernvarmeværket.

Mere vedligeholdelse - det må være afkalkning af veksleren der hentydes til. Ved at holde dig under 60o C på det varme brugsvand er kalkproblemet overkommeligt. (Vejledende temperatur for at undgå bakterier er 55o C).

Afkøling på veksler er betydelig bedre end på beholder.

Jeg ville helt klart også vælge veksler.


Søren O

Veksler:
Kræver stort effekt - dette er vel strømforbrug ved brug af varmvand formåder jeg
Kræver stort differenstryk
Ingen effektudjævning - hvad vil dette sige?
Mere vedligeholdelse

Beholder:
Kræver lilleeffekt
Kræver lille differenstryk
Stor effektudjævning
Mindre vedligeholdelse

Mener også afkøling med en beholder er bedre end en veksler ??

Der er intet strømforbrug til opvarmning af varmt vand uanset om, det er veksler eller beholder.

Med stor effekt menes den effekt din fjernvarme kan levere.

Stort differenstryk? Det behøver ikke at være større end det fjernvarmen kan levere, så ingen problemer der.

Ingen effektudjævning - hvad vil dette sige? Det vil sige at du bruger en høj effekt, mens du bruger varmt vand og ingen, når du lukker for det varme vand. Det kan du se bort fra.

Vedligeholdelsen begrænser sig til afkalkning efter en tid, som afhænger af kalkindholdet i vandet og den temperatur, du ønsker på det varme vand. Under 55°C er OK. 

Afkølingen bliver ikke større end forskellen mellem fjernvarmens indløbstemperatur og temperaturen på det varme vand.

Det positive ved en beholder er, at det varer længere inden den er kalket til, og at der er varmt vand, selv om fjernvarmen er afbrudt. Men, som der et anført oven for i et indlæg, hvor tit er det.

Det negative er at beholderen tager mere plads og kan løbe tør for varmt vand.

Afkølingen er måske lidt bedre end gennemstrømningsveksleren fordi vandet kan strømme langsommere igennem, men den kan ikke blive større end forskellen mellem fjernvarmens tilløbstemperatur og den ønskede varmtvandstemperatur.

Jeg ville vælge gennemstrømningsveksleren.




fase

Fjernvarmens fremløb er i den ende hvor det varme vand kommer ud, og returen i den ende hvor det kolde vand kommer ind. Så der kan sagtens være større afkøling and forskellen imellem fremløb fra fjernv. og varm vands temperatur. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fjernvarmereturvandet fra varmtvandsbeholder vil jeg tro kan komme ned på ca. 30- det vil være lidt varmere end vandtemperaturen i bunden af varmtvandsbeholderen (hvor det kolde brugsvand løber ind i beholderen).

En varmeveksler vil kunne afkøle fjernvarmevandet lidt mere, vil tro at temperaturen kan komme ned på ca. 20o, da det er ublandet koldt vand som "køler" veksleren.





Søren O

Erik og Søren, I teorien er det også som I skriver. Jeg har bare beskrevet det , som jeg oplever det.


fase
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis