Samling af kasse uden lim

Jeg skal bygge en kasse i træ ca 15x20 cm. Da hele kassen kommer i kontakt med fødevarer vil jeg vil ikke bruge lim. Så er der en måde jeg kan samle kassen på uden brug af lim overhovedet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stramme dyvler.
Det kræver bare lidt god opmåling og pressions boring...

Men hvilke fødevarer har du tænkt lægge i en trækasse, med direkte berøring med træet?
Og husk at ikke alle træsorter er egnet til den slags. Blødt træ som fyr og gran er totalt uegnet, da jeg går ud fra at du heller ikke vil behandle træet med nogen ting.
Visse eksotiske træsorter indeholder kisel, og andre naturlige fungicider (hvilket gør dem gode at bruge udendørs) men til dit formål er direkte farlige    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der skal laves tofu i den (af sojabønner), som min forlovet er storforbruger af. Så der skal presses væske ud af tofumassen så tofu'en bliver til en fast masse.

Eksempel her

Andet eksempel her

Den første du linker til er dyvlet sammen (eller også er dyvlerne der for at skjule skruer), den anden har fingersamlinger, men jeg tvivler stærkt på at der ikke er brugt lim til fingersamlingerne, samt de "pinde" der holder låget sammen.
Årsag: Hvis de sad "løst" sammen ville siderne blive presset fra hinanden, når du presser låget ned.  
På den anden side så skal du ikke forvente at sådan en en æske holder meget mere end et års tid, da fugt og træ er en skidt kombination   
Husk i øvrigt at den skal vaskes op i hånden, da en opvaskemaskine river træet fra hinanden i løbet af no time.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der er noget her. Videoen starter med at han laver en slids til bundpladen.

https://youtu.be/jKHM3nQaTc0?t=228

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis