Hvordan fritlægges spær med efterisolering på loft?

Hej alle,

Jeg kunne derfor godt tænke mig at øge loftshøjden i dele af vores hus, da der nogle steder kun er 2 meter fra gulv til loft. Da der er kælder under rummet, kan det ikke lade sig gøre at sænke gulvet.

Der er pt. listelofter, som jeg vil fjerne. Jeg vil gerne fritlægge spærene, og så have gips i mellemrummene.

Min udfordring er lidt, at der er sprøjtet et tykt lag papirisolering op på loftet, som jeg helst ikke vil have i hovedet, når jeg begynder at arbejde i loftet.

Jeg forestiller mig, at der er monteret forskallingsbrædder på undersiden af spærene, hvorpå listeloftet er monteret.
Jeg vil fjerne både forskalling og listeloft, men så formoder jeg, at der ikke er noget, som holder på isoleringen.

Har I et bud på, hvad man kan gøre?

Mvh Mikkel

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke på den måde arbejdet med løs isolering. Men ved da godt hvordan det opfører sig. 

Jeg tror desværre ikke der er en let løsning. Du skal jo have listeloftet og forskalling ned, lavet forskalling til nyt loft over spærene, flytte elinstallationer derop, og så lave dampspærre, inden du kan få  isolering på igen. 

Jeg ville nok købe et stort antal plast affalds sække, og noget godt tape. Så proppes papiruld i sække, og det kan komprimeres noget. Der lukkes med tape. Sække kan stables i den ene ende, hvis man støtter for dyngen med et par forskallingsbrædder. 

Når hele seancen er færdig i det meste kan du ret let flytte sækkene, og få den sidste ende lavet færdig. Så kan isolering spredes ud igen med f.eks. en roegreb.

Du skal nok gøre dig umage med de rigtige luftmasker under udførelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Mange tak for input. Jeg har gået og summet over dit input, og jeg tror desværre, at det bliver for rodet og beskidt en opgave, hvis al papir-isolering skal samles sammen. Jeg havde håbet, at der fandtes en løsning, hvor loftet mere eller mindre var uberørt. Det lyder ikke til, at det bliver muligt – desværre!

Mvh
Mikkel

Nej det er ikke så ligetil. 

Men det kunne jo så være en ide at henvende dig til et isolerings firma som arbejder med papiruld. Det koster jo ikek at spørge dem om de har en løsning med at suge det ud, opbevare det og senere indblæse det igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

God forslag! Det skal hel sikkert undersøges.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis