Hjælp jeg har kæbt drejebænk/opstilling

Hej

Jeg fik igår kørt min "nye" drejebænk hjem. En ældre sag en Norton står der på den. 2 meter lang og uhåndterbar.

Men når jeg skal have den stillet op i laden, hvordan får man den så bedst stillet an, så den står lige og ikke tvinger?

Den er ikke mega stiv, da den kun står på ben i hver ende, og jo er temmelig lang. desuden kan broen pilles ud, hvilket nok også svækker den lidt.

Men hvad gør man når det mest avancerede værktøj, man har, er en rotorlaser :)

Og hvor skal man lede efter værktøj, særligt indsatsværktøj

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man bruger et såkaldt maskin vaterpas til opretning, men du kan da sagtens starte med at bruge et almindelig vaterpas, drejer den acceptabelt lige til dit brug, er det ok. 

Det er vigtigt at gulvet er stabilt, du kan enten sætte den på såkaldte maskinsko, eller direkte på betonen, Skal du rette den op ved at " vride den i vangerene" skal den skrues fast i et solidt betongulv.

værktøj kan du evt købe her..

www.net2l.dk

www.cvfyn.dk

Jeg har købt en del her, utroligt billigt, men længe under vejs.

www.bangood.com

Ebay kan også være en mulighed.


Vi prøver igen, i morgen --

Du skal stille den op så godt som du nu kan, så den støtter på alle 4 ben. Så stikker du et stykke nogenlunde tyk aksel i den, uden at det stikker ret langt ud ( eller rør som har fået svejset et lap på enden. Der bores et lille hul i aksel enden. Nu trækkes akselen ud, og spændes op i treklo så godt som mulig. Med bore / spindel dokken nærmer du dig hullet i centrum. Hvis det rammer præcis er du rigtig godt på vej.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal nok have støbt et godt stort og stabilt fundament under hver sæt ben, for det skal blive helt fjong. Men ellers er Eriks fif med at rette bænken op slet ikke dumt. Selv samme trick har vi også brugt de to gange jeg har været med til og få en bænk stillet op.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej alle

Tak for svarene

Gulvet et temmelig tyk, 15 cm og under det er der gammel tegl gulv, jeg ved det, da jeg netop har hugget dele af det op for at lave noget vand.

Jeg tror jeg vil prøve som erik skriver. Hvis den er præcis ud på de 1400 mm drejelængde så står den jo nok ok.

Planen var at bolte den fast med limankre alle de steder jeg kan.

subwoof skrev den 09-04-2018 16:50:02

"Planen var at bolte den fast med limankre alle de steder jeg kan."

Lad være med det, du risikerer at trække den skæv. Du kan bolte den fast i den ene ende (som regel ved hoveddokken), den anden ende skal justeres med kiler. 

Med mindre det er en maskine på 1500+ kg, de er som regel stabile nok.


Annonce

En drejebænk kan godt stå selv, der er ikke særlig meget vibration i den. 

Det er værre med andre maskiner f.eks. excenter pressere m.m. De kan godt finde på at vandre hen ad gulvet. Vi gør så det at vi borer ned i gulvet  igennem hullet i benene med f.eks. 20 mm bor, og smider 18 mm rundjern ned i hullet. Så vandrer den kun de få millimeter indtil det går i spænd, men den står stadig frit på gulvet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som nævnt kan man godt stille maskinen på maskinsko, men de giver ringe mulighed for, at oprette bænken så den drejer lige, ved at vride den i vangerne.

Når du har 15 cm tykt beton gulv, kan du sagtens bolte den fast, kender ikke din maskine men der er forskellige metoder, til hvordan man bolter en drejebænk fast.

Ofte er ældre drejebænke noget lave i det, og kan med fordel hæves, og især hvis man har en måtte/plade man står på. Nogle gode solide jernklodser er velegnede, til at hæve maskinen.

Prøv at sæt et billede ind, af hvor maskinen skal boltes fast, normalt har man en gennemgående bolt der går ned i betongen, og så en gevindbøsning, hvor man justere maskinen i vatter.

Du kan godt som nævnt rette maskinen groft op, ved at bruge pinolen, men ofte er pinolen jo også lidt ude af kurs.

Den rigtige metode er at spænde en kraftig aksel op i trekloen, med 400 mm udhæng, man drejer en frigang på midten, så der står et ca 50mm i begge ender der så drejes med et stål, med lille næseradius, for at undgå emnet bøjer af pga. spåndtrykket. Man drejer uden pinolstøtte, så må den max dreje 4/100 mm skævt.

Men til hobby kan du sagtens nøjes, med mindre raffinerede metoder.







Vi prøver igen, i morgen --
Bent Andersen skrev den 09-04-2018 17:38:22

"Planen var at bolte den fast med limankre alle de steder jeg kan."

Lad være med det, du risikerer at trække den skæv. Du kan bolte den fast i den ene ende (som regel ved hoveddokken), den anden ende skal justeres med kiler. 

Med mindre det er en maskine på 1500+ kg, de er som regel stabile nok.


 Den vejer nok omkring de 1500 kg, men den er med aftagelig bro, som jo nok gør den mindre stiv.

Jeg vil satse på at bolte den fast i motor enden, og derefter kile/klodse den op.

ev elmand skrev den 09-04-2018 19:31:16

En drejebænk kan godt stå selv, der er ikke særlig meget vibration i den. 

Det er værre med andre maskiner f.eks. excenter pressere m.m. De kan godt finde på at vandre hen ad gulvet. Vi gør så det at vi borer ned i gulvet  igennem hullet i benene med f.eks. 20 mm bor, og smider 18 mm rundjern ned i hullet. Så vandrer den kun de få millimeter indtil det går i spænd, men den står stadig frit på gulvet.

 Fint tip, tror jeg jeg vil gøre med den lille fræser.

je_ns skrev den 09-04-2018 20:06:24

Som nævnt kan man godt stille maskinen på maskinsko, men de giver ringe mulighed for, at oprette bænken så den drejer lige, ved at vride den i vangerne.

Når du har 15 cm tykt beton gulv, kan du sagtens bolte den fast, kender ikke din maskine men der er forskellige metoder, til hvordan man bolter en drejebænk fast.

Ofte er ældre drejebænke noget lave i det, og kan med fordel hæves, og især hvis man har en måtte/plade man står på. Nogle gode solide jernklodser er velegnede, til at hæve maskinen.

Prøv at sæt et billede ind, af hvor maskinen skal boltes fast, normalt har man en gennemgående bolt der går ned i betongen, og så en gevindbøsning, hvor man justere maskinen i vatter.

Du kan godt som nævnt rette maskinen groft op, ved at bruge pinolen, men ofte er pinolen jo også lidt ude af kurs.

Den rigtige metode er at spænde en kraftig aksel op i trekloen, med 400 mm udhæng, man drejer en frigang på midten, så der står et ca 50mm i begge ender der så drejes med et stål, med lille næseradius, for at undgå emnet bøjer af pga. spåndtrykket. Man drejer uden pinolstøtte, så må den max dreje 4/100 mm skævt.

Men til hobby kan du sagtens nøjes, med mindre raffinerede metoder.






 Det vil jeg prøve, når jeg får lidt øvelse i den. Når du skiver 4/100 mm skævt. Er det så forskellen i diameter på de 2 "ender"?

Den skal blot stå i min ydmyge lade , indtil der står et maskinhus med værksted, om nogle år.

Ja der 4/100 mm er forskellen på diameteren, men til hobbybrug, er det nok ikke så aktuelt, at den drejer så lige.

Du kan jo bare stille den op, uden at skrue den fast, du stiller den i vatter efter dit almindelige vatterpas, virker det tilfredsstillende for dig, er der jo ingen grund til at gøre alverden, når du regner med at flytte den på et tidspunkt.

Det lyder jo til det er en ret tung maskine, den skal nok blive stående, uden problemer.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej igen

Nu fik jeg endelig slæbt uhyret ind, godt man har en bobcat..

Og må nok indse jeg ikke fik prøvet den så godt af som jeg burde.

Jeg kan ikke få tilspændingen til at virke... det virker fint når man bruger ledeskruen. Men ikke på den anden aksel, hverken på langs eller tværs. Den giver et lille nøk, men ikke mere.

Håndtagene låser når man stiller den på tilspænding, så noget sker der da.

Hvad kan der være galt? er det en not der er knækket eller tandhjul der er rykket i stykker?

Der er en skrue løs, ved ikke hvad den har at sige..

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis