Vindue udskiftes indefra

Jeg har i dag talt med min nabo, som mener at man godt kan sætte et vindue i indefra...
Vores samtale udspringer af at, vi har 2 vinduer på 1sal som skal skiftes, men at der under dem er et udestuetag, af den kedelige plastik slags som jeg under ingen omstendigheder skal op og stå på, dels fordi det er skørt, så jeg med garanti ryger igennem og dels fordi min højdeskræk siger at det ikke er en god ide  

Men tror i at det kan lade sig gøre at sætte et vindue i indefra?
Jeg tvivler stærkt, da jeg mener at fugen omkring det bliver svær, hvis ikke umulig at udføre indefra.
Jeg vil gerne have vinduer der er med lodret midtersprosse i stedet for den type der sidder der nu, da man ikke kan pudse dem ordenligt...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan godt lade sig gøre, men man kommer jo til at hænge ud af vinduet, for at fuge udefra, så hvis du ikke er glad for højder, så må det næsten være værre, end at stå på taget. Det sidste kan du i øvrigt let gøre. Du skal bare ligge nogle tykke plader ovenpå trapezpladerne. Så fordeler de trykket ud på lægter og spær - og så går du med sikkerhed ikke igennem.

Ja med disse plader kan man sagtens gå på taget. Og jeg kan se at du har ret let adgangsvej fra garage tag. 

Man kan godt skifte vindue indefra. Men det er lettest hvis der står en på hver side. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har også tænkt på at lægge plader ud oven på plasttaget... men jeg er lidt bange for alle de skruer der holder taget, da det jo reelt er dem man kommer til at "bygge" på.
Og så er det jo lidt farligt da, pladerne nemt vil kunne skride. Der trods alt mellem 5 og 7 procents fald på taget.

Og da det er et gammelt tag, er jeg bange for at plasten springer, eller revner hvis der kommer et større tryk på en skrue. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Netop når plader står på skruehoveder, har de mindre tendens til at skride. Og skruerne kommer jo ikke længere ned af den grund. Så det ville jeg ikke være det mindste bange for.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

OK rimeligt nok Erik.
Det er nok bare min frygt for højden, der gør at jeg ser flere problemer end løsninger     
Tror du man vil kunne stille det lille rullestillads op på pladerne? jeg ville gerne have den antennemast ned, som jo reelt bare er et mødested for nabolagets fugle, og ikke ligefrem pynter  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Ja det kan du godt, men ikke i hele højden. Den vil jo skråne udad og dermed ikke stå lodret. Der er vel også kun 2 - 2,5 m op til beslaget. 

Antenne beslaget kan være indrettet på en måde så røret skrider ned hvis du løsner skruer i beslaget. Så kommer antenne jo nærmest ned i favnen på dig. Så det kan være bedre med en lille trappestige. husk at have pladen under så røret ikke beskadiger trapez plader. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Men antennerne sidder stadig på masten, så det er vel ikke bare lige til at løsne boltene og lade masten glide ned?
Den har jo nok siddet der i rigtigt mange år...
Jeg frygter at man skal skære boltene over, og så er der jo en vis udvekslig på sådan en høj "pind" hvis den vælter   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nej ikke helt, men jo længere ned det kommer jo mindre er problemerne med at holde det. Så kan du få det til at glide ned, og bagefter tage den ene holder af ved beslaget så kan den måske dreje fri af taget og du behøver ikke at komme helt op til toppen.

Skulle det være nødvendigt med vinkel sliber, så kan den sikkert holdes til beslaget med en skrue tvinge. Ikke på selve røret, for det glider af, men med "skrue tvinge bøjlen" omkring røret. 

Og undskyld, så er den heller ikke tungere    


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du har nok ret.
Nu ser vi om jeg kan overtale naboen. Han er brandmand, så højder og stiger er ikke noget problem for ham   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

  Jamen hvad "hyler" du så for.   

du kunne jo binde stillads fast til antenne beslaget. Så har du sikret dig på den måde. Og / Eller lægge en regler under de yderste ben, så skævheden udlignes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis