Nye fuger i gammelt hus.

Hej, 

Jeg har planer om at begynde med at skifte fuger i vores gamle hus fra 1924 her i foråret, når risikoen for hård frost er ovre. 

Jeg tror jeg har nogenlunde styr på fremgangsmåden, men jeg vil gerne lige beskrive det her for jer. Så kan lidt mere erfarne fuge-skiftere komme med indput, så jeg gør det rigtigt og effektiv. :-)

Jeg køber en bigbag bakkemørtel 6,6% kornstørrelse 0-4mm,, noget cement og saltsyre.  

Gamle fuger fjernes med vinkelsliber påsat fugefræser. Fuger blæses rene med trykluft, og fugtes. 

Opmuringsmørtlen blandes i fald blander, 10 dele bakkemørtel til 1 del cement, passende vand.
Det blandes i 5-8 minutter. 

Fugerne udfyldes med mørtel, hvorefter de komprimeres med et fugetrykkejern. Vægge fejes diagonalt med en stiv kost. 

Muren afdækkes hvis vejret kræver det. Efter et par dage afsyres væggen med en saltsyre blaning på 1:20. 

Jeg regner med at tage ca 2 meter af gangen, da det passer med afstanden mellem vinduer. 

Lyder ovenstående nogenlunde korrekt?

Er det noget jeg kan gøre bedre/nemmere, andet værktøj eller fremgangsmåde. 

Takker... 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Blandingsforholdet passer meget godt, selvom mureren, der fugede, hvor jeg bor nu, brugte 8:1. Da jeg fugede mit tidligere hus, blandede jeg kun, hvad jeg kunne bruge inden for en times tid af hensyn til cementen, som begynder afhærdningen inden for en times tid, og derefter mister sin bindeevne.



fase

Du skal murer med så lidt cement som muligt eller slet ikke noget, i et hus der er så gammelt.

Allier dig med en murer der har kendskab til bevaring af gamle huse og betal ham den tusse for at få en god råd og vejledning. De penge kan være godt lagt ud.

1924? Så er dit hus sikkert muret med kalkmørtel. I så fald skal du fortsætte med at bruge det, og glemme alt om cement. Cementfuger er alt for stærke og du risikerer at ødelægge dine mursten.

Mht værktøj, så køb sådan en: https://www.frishop.dk/pi/RUBI-skur...22126.aspx med brun svamp. Den er enormt effektiv til at fjerne mørtel fra murstenene, hvilket gør det meget lettere at afsyre dagen efter.

Tak for jeres svar. 

Angående cement, så havde vi en murer til at lave vores ene gavl for ca 4 år siden. Han brugte blandingen 1:10. Jeg syntes egentlig ikke fugerne er specielt hårde. Der ser stadig rigtig fint ud.... Men jeg vil lige undersøge de gamle fuger lidt nærmere. Om det er ren kalkmørtel. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hvis huset er fra 1924 ville jeg nok bruge en KKh 35/65 i sække. Den er baseret på hydrat kalk i stedet for cement og skal kun tilsættes vand. Det vil sige du behøver ikke at bekymre dig om farve forskel imellem hver blanding.  Hydrat kalk egner sig generelt til ældre huse. Di får måske en farve forskel i forhold til den gavl der er fuget, men du kan jo lave en prøve for at se om det er helt tosset.  Det vil nok fordyre projektet jeg mener dog at fordelene opvejer mer prisen. 


km
Annonce

Jeg har fuget vores hus om for ca. 12-13 år siden (hus årgang ca. 1916) Det var med din opskrift dog 1:12 i blandingsforhold volumen Altså 1 liter mørtel til 12 liter cement ( for nu at tage børnesangen om peber kage bageren  ) Jeg havde en murer til at hjælpe og vejlede. Han skrubbede mørtelrester af med en gammel jutesæk, og så blev der afsyret samme dag.  

Der er vigtig at opmåle præcis så du undgår farveforskel. 

Husk at du kun må køre med den fugefræser 6-7 timer daglig, ellers risikerer du vibrationsskader i fingre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Takker for alle ovenstående svar. De var meget nyttige.

Jeg er i dag gået i gang med projektet, og det går noget nemmere end frygtet.

Jeg købte mig et studs fugebræt, det kan varmt anbefales til andre der skal i gang med samme omgang. Det gør det meget nemmere at presse mørtlen ind i studsfugerne (de lodrette fuger). 



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis