Nemt at tilpasse en gammel uoriginal fyldningsdør?

Hej,

Er der nogen af jer, som har erfaringer med at tilpasse en fyldingsdør (højde/bredde eller fra højre- til venstrehængt)?

Jeg renoverer gradvist vores gamle hus fra 1906, og et af de kommende projekter er udskiftning af en ekstraordinær smal venstrehængt dør til baggangen, monteret engang i 1950'erne.

Jeg ønsker at isætte en gammel fyldningsdør, og jeg har kig på et par døre på genbyg.dk som NÆSTEN passer. Jeg har holdt øje igennem længere tid og googlet rundt, men jeg støder sjældent på døre som passer bedre på de smalle mål end disse.

  1. Den ene dør er 2 cm for bred og 5 cm for lav. Kan jeg bare tilpasse døren ved af afsave/tilføje de manglende få centimetre uden problemer (døren skal males)? Jeg er klar over, at dørens og fyldningernes proportioner naturligvis bliver forkerte hvis jeg fjerner eller tilføjer for meget, men går det alligevel når det er så lidt? 
  2. En anden tilsvarende mulighed, men en del billigere, er dog i stedet højrehængt. Er det forholdsvis nemt af ændre fra høje- til venstrehængt? Er det bare at udstemme så hængslerne passer, eller...?

På forhånd tak.

Mvh Anders


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Begge dele kan lade sig gøre ret nemt.

 Nedsænkning af hængsler gøres let med overfræser eller alternativt med stemmejern.


Elektronikteknikeren

I et af bonderøvens afsnit viser han hvordan man reducerer en fyldningsdør på "rette vis".

Skiftning fra højre til venstre er nogenlunde lige til med rette værktøj.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Mange tak begge to. Mener at have set afsnittet med bonderøven, men der tror jeg han skiller hele døren ad for at samle den igen. Det skal jeg lige overveje om jeg tør begive mig ud i.

Tror jeg i første omgang forsøger mig om jeg kan slippe afsted med at afsave/tilføje uden at skille døren ad.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også