Hvordan lav men en sten faskine?

Hej Alle,

Jeg vil gerne høre hvordan man laver en sten faskine? Jeg kender størrelse af faskine men vil høre hvis man skal have geotex rundt om stenene eller hvordan man stopper al jord fra at synke ind til stenene.

Jeg vil ikke brug regnvandskasette på grund af jeg kan skaffe billigt Singels til faskine.

Hvor tykt et lag jord skal der ligge over stenene?

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror ikke det er så afgørende hvor tykt et lag jord der er over din stenfaskine. I "gamle dage" blev der ikke brugt fibertex til af pakke faskinen ind i, men forskellige størrelse sten, for tilsidst at ende i grus. Største ulempe ved stenfaskiner er det ringe volumen til vand. En stenfaskine skal vel være 3-4 gange større end en "moderne" faskine.


Søren O

Tror det er en god ide at bruge fibertex, på sider og top, som nævnt behøves der ikke at være et ret tykt lag jord, oven på.

Skal du have græs overnpå, skal der vel være min 15-20 cm jord.

Men ja faskinekasetter, kræver væsentlig mindre graven.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svaret!

Ja det er 3m3 til regnvandskasetter eller 10m3 til Singels men jeg har adgang til et grave maskine og Singels er kun 220 Kr/mså Singels giver mer økonomisk meaning!

Tak for hjælpen!

Stenfaskine har en hulrumsprocent på 25%, mod kassetter der har en på 95%. Så det er ca. 4 gange mere.

Du må ikke bare bruge alm. ukrudstdug til faskinen. Jordpartikler sætter sig i hullerne og den stopper til. Brug noget der er lavet til dræning. Se evt. Byggros eller anden producent. Du behøver kun dug i siderne og på toppen. 

Husl at sætte en sandfangsbrønd foran, som tager det meste.

Og lav nu ikke faskinen for lille. 😀

Og jeg ville ikke ligge mindre end 40 cm jord ovenpå, hvis der ikke skal ske udtørring af bed eller græs.

Jeg har en stenfaskine, med ca 15 cm jord over, den ligger i græsplænen, kan ikke se på græsset hvor faskinen er.

Jeg lagde en  110 mm kloakrør gennem hele faskinen, nede i bunder, jeg borede en hel del ca ø40mm huller med hulsav, i røret så vandet kan fordele sig, jeg har sandfangsbrønd før faskinen.

Jeg lavede stenfaskinen fordi den ligger ud til bondemandens mark, så sker der ikke noget hvis der køres hen over.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for info.

Jeg har brugt LAR's Excel beregner (http://www.laridanmark.dk/dimensionering-af-lar-anlaeg/31582) til at regn ud storelse af faskine og har også lavet en nedsivnings test.
(http://www.laridanmark.dk/vejledninger/31261)

@Jens: Kan godt lige din løsning med 110mm kloakrør med huller i røret.




 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis