Kommentarer til projekt: Dobbelt carport, med stort frit spænd og tilstødende opvarmet skur

Her samles kommentarer til projektet: Dobbelt carport, med stort frit spænd og tilstødende opvarmet skur

Kommentarer vises både her og på projektet.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg er meget interreseret i at hører, hvordan du vil lave dit tag, i forhold til vandledning. 

Din nabo er i sin gode ret til at forlange dit byggeri bliver efter reglerne - det må du bare acceptere. 

Med hensyn til naboens elforsyning - hvis kablet ikke er tinglyst, kan du i princippet bare grave det over.

Det rigtige ville være at omlægge både elkabel og vandledning. At flytte vsndledning koster ikke mange "basører". Du kommer langt med et samlestykke og nogle få meter rør. Og hvis naboens elkabel ikke er tinglyst, så må han afholde omkostningerne til flytning af kablet.

Der findes specielle tomrør til kabler, som samles i 2 dele. Jeg ved ikke lige hvor de kan købes, men prøv at kontakte en kabelentreprenør.


Søren O

Hej Søren.

 Hvordan ved jeg om et kabel der ikke er mit, men som ligger på min grund er tinglyst? Jeg har meldt gravearbejdet på LER hjemmesiden og har ikke fået noget info om at der skulle gå nogle kabler der hvor jeg tilfældigvis ved at de ligger fordi naboen lige har haft en fejl på sit forsyningskabel og de i den forbindelse trackede det rundt i vores forhave. :-/

Tak for tippet omkring det todelte tomrør, det vil jeg tjekke op på. Beton firmaet der skal levere beton foreslog at jeg brugte noget isolerings rørskål, som jeg så spænder på og sørger for at det spænder godt i mod ud mod siderne i hullet så kabelet ikke kommer i direkte kontakt med røret. Den overvejer jeg også... Jeg har også snakket med naboen om det (dem som får deres strøm igennem kablet. Venter stadig på at hører hvad de syntes om det, selv om de jo ikke rigtigt har så meget at sige til det, når det nu ligger på min grund, jeg er ret sikker på at det ikke er tinglyst til at ligge der. hvor det ligger. 

Omkring vandledningen, så mener jeg at den måske ligger så dybt at den ikke bliver et problem og hvis jeg møder den nede i bunden af renden et sted, så er det min plan at droppe et par skovlfulde grus der, så det dækker røret og så støbe oven på det. Problemet med at omlægge vandstikket og Elkablerne for den sags skyld, er at det bliver dyrt fordi hele indkørslen så skal graves op og den er lige blevet lagt for et par år siden, så det vil vi godt undgå.

Jeg kan ikke huske at jeg har skrevet noget om at jeg har tænkt mig at bryde nogle regler eller at jeg ikke accepterer min naboer. :-) Men den nabo der gjorde indsigelse, var ikke ligefrem en nabo der bliver påvirket af byggeriet, faktisk er det ikke en gang en rigtig nabo i ordets praktiske betydning, men en der bor diagonalt foran vores grund. Grundenes layout her i området er med koteletgrunde. Hvis min tone har antydet noget andet, er det fordi byggetilladelses-processen trak voldsomt ud. Vi havde en byggetilladelse og skulle blot lige få naboen til at skrive under på at vi byggede lidt højere til 275sm i skel, hvilket de havde sagt ja til da jeg så ringede og spurgte kommunen om det var begge naboer eller kun den ene, have der været vagtskifte på kommunen og så skulle der søges forfra og det tog så lige over et halvt år! :-) Anyway, nu går jeg snart i gang. :-)

tømreren22 skrev den 06-04-2018 19:45:39

jeg er meget interreseret i at hører, hvordan du vil lave dit tag, i forhold til vandledning. 

 Det er egentlig ret simpelt, der bliver opbygget et kilefald (2 cm pr meter, hvilket er tilladt fordi man går ud fra at nedbøjning vil øge dette fald yderligere og i altfald ikke vil gøre faldet mindre) ind mod midten af de to tagflader. På midten af de to tage løber vandet i tagbrønde. Denne løsning er valgt for at holde så rene (vandrette) linjer som muligt på hele bygningen og for samtidig at holde konstruktionshøjden nede.

Hvis det ikke havde været en carport og et skur, havde jeg nok ikke valgt disse indvendige afløb, på grund af risikoen for vandskader, som må være forøget, man får lidt ringere isolering der hvor røret løber i tag og væg og sidst men ikke mindst forventer jeg at jeg vil kunne høre vandet risle lidt når det regner. I skuret er disse ting ikke et problem for mig, men hvis det have været til beboelse var en anden løsning nok valgt. :-)

Du slår bare op på "tinglysning.dk". Der logger du dig ind med nem-id, og så kan du læse alle dine (og naboens) tinglyste dokumenter.

Hvis naboens elkabel ikke er tinglyst, ja så må han betale eventuelle ekstra udgifter, men vil tro at isoleringsrørskålen vil kunne gøre det.

Din vandledning burde ligge i en dybde på mindst 1,2 m -så dyb laver du næppe din sokkel.


Søren O
Annonce

Du skal ikke forvente, at naboens elstik er tinglyst på din grund. Og vandledningen kan du forvente ligger i 90 cm. dybde, det er normalt. Hvis du kommer ud for at kabler eller rør skal kunne udskiftes, kan du bruge lynlåsrør. Det er rør, som er savede over på langs med et snit, så man får et rør, der kan åbnes, så kablet kan lægges ind i det. Skal det være helt fint, trækkes en plastprofil i samlingen, så røret er som lukket med en lynlås.


fase

Nej Jeg kunne ikke finde nogle tinglyste dokumenter der handlede om at der skulle ligge min nabos kabler på grunden. :-) 

3Cubed skrev den 09-04-2018 01:14:34

 Det er egentlig ret simpelt, der bliver opbygget et kilefald (2 cm pr meter, hvilket er tilladt fordi man går ud fra at nedbøjning vil øge dette fald yderligere og i altfald ikke vil gøre faldet mindre) ind mod midten af de to tagflader. På midten af de to tage løber vandet i tagbrønde. Denne løsning er valgt for at holde så rene (vandrette) linjer som muligt på hele bygningen og for samtidig at holde konstruktionshøjden nede.

Hvis det ikke havde været en carport og et skur, havde jeg nok ikke valgt disse indvendige afløb, på grund af risikoen for vandskader, som må være forøget, man får lidt ringere isolering der hvor røret løber i tag og væg og sidst men ikke mindst forventer jeg at jeg vil kunne høre vandet risle lidt når det regner. I skuret er disse ting ikke et problem for mig, men hvis det have været til beboelse var en anden løsning nok valgt. :-)

 Det var bare noget ala dette jeg ville hører, i din beskrivelse var kilen ikke regnet ind, og den giver dig jo hurtigt 10 cm mere højde, så ville bare lige sikre mig at der var taget højde for dette. Dog er kravet 2,5 cm pr meter

Jeg snakkede direkte med Icopals tekniske afdeling sidste sommer, som sagde at jeg kunne nøjes med 2cm pr. meter, når taget hælder ind mod midten og at det var pga. forventningen om at der vil opstå ned bøjning af spærene at de accepterede 2cm pr. meter og at der var indbygget noget sikkerheds margen i de opgivne 2,5 cm pr. meter, fordi ikke alle håndværkere er lige præcise i deres arbejde og at det vigtigste var, at man undgår lunker og områder helt uden fald. :-)

3Cubed skrev den 11-04-2018 21:29:40

Jeg snakkede direkte med Icopals tekniske afdeling sidste sommer, som sagde at jeg kunne nøjes med 2cm pr. meter, når taget hælder ind mod midten og at det var pga. forventningen om at der vil opstå ned bøjning af spærene at de accepterede 2cm pr. meter og at der var indbygget noget sikkerheds margen i de opgivne 2,5 cm pr. meter, fordi ikke alle håndværkere er lige præcise i deres arbejde og at det vigtigste var, at man undgår lunker og områder helt uden fald. :-)

 Det Skal du selvfølgelig bare gøre så. Dog synes jeg det er vildt icopal tager udgangspunkt i at dine spær vil nedbøjesig på midten, især i forhold til dit korte spænd på redskabsrummet. Reelt set ved de jo ikke hvilke sorteringsklasse dit spærtræ leveres i og det giver ingen mening at vælge en lavere sorteringsklasse for at spærene skal bøje pp midten. Det er jo hoved regel i dimensionering af spær at undgå nedbøjninger.  Derudover Kan der være store pilehøjde på spær, disse vendes altid opad for at taget ikke bøjer ned.. så det giver ingen mening. Derudover lyder det meget mystisk de udtaler sig om at håndværkere ikke er præcise. Men du som gør det selv godt kan lave kun med 2 cm. Ikke for at skulle være efter dig eller noget. Men det som en meget dum udtagelse og  du kan jo være ligeså upræcis som en håndværker.. 

Men ja hvad ved Jeg, jeg er jo bare tømrer 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis