Råd til mekanisk ventalation med varmegenvidning

Kære venner,

Vi har fået renoveret vores 30´er hus med nye energivinduer, hulrumsisolering og isolering af gulv ifm. etablering gulvvarme. De meste af taget er isoleret dog undtagen ca. 40% som ikke har isolering. Ifm. med disse tiltag oplever vi en del kondens på indersiden i vores nye energiruder og allermest ved energivinduerne i de områder med uisoleret tag, hvor kondensvandet løber ned af vægge, til gulv osv.. Giver det mening? Vi har også en del konsens i vores soveværelse, som er det eneste med gammel vindue. Det forventer vi bliver OK efter ny vindue.

Vi skal have lagt nyt tag, da det nuværende er slidt, grimt (dog tæt) og der er fejl i sammenbygningen mellem tilbygning og oprindelig bygning. Det nye tag skal naturligvis opfylde alle nye krav til isolering. Vi har nyt gasfyr, ventilatorer i de to bad spm tænder ved tænd af lys, emhætte i køkken og vinduesventiler i de nye vinduer.

Ifm. nyt tag, overvejer vi anlæg til mekanisk ventilation med varmegenvidning med håb om at det tager kondensen og den tillægsgevinst om at vi kan få tørre indeklima, bedre indeklima og ikke mindst også spare på gas-/varmeudgiften. Vi overvejer sådan en maskine her: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-pakkelosninger-genvindingsunit-duplexvent-pakke-4a-til-200-kvm-1-plan.

Mine spm. er:

1. Hvordan kan jeg være sikker på at anlægget vil tage kondensen ifm. en investering på ca. 40k? Vil der overhovedet være kondens efter nyt tag med fuld isolering i hele taget og det nye vindue i forældre soveværelset? Vil det dermed være en spildt investering?

2. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg sparer gassen og bruger sådan et anlæg ikke også meget strøm, selvom jeg har hørt at det er ubetydeligt.

3. Man kan få tilskud på ca. 1500 kr. og de forudsætter opfyldelse af krav fra BR18. Jeg har gransket BR18 og der er mange krav.... Hvad er essensen?

4. Har alle anlæg fugtstyring? Hvad menes med fugtstyring

5. Skal de nuværende ventilatorer i bad 1 og bad 2 afmonteres? Vil de genere anlægget?

6. Det anbefales udsug i entre, bad og overkøkkenvasken. I og med at vi har mest kondens i Alrum, skal vi vel have 5 Udsug, altså i Entre, køkken, Bad 1, Bad 2 og Alrum?

7. 10-11 Indsug, altså i Entre, Bad, Køkken, Alrum, Nyt Bad og 6 soveværelser? Det løber jo op hvad angår udstyr, rør osv.

8. Kan man kombinere Udsug og Indsug i samme enhed? Ved at ovennævnte pakke ikke understøtter det. Må udsug og indsug i samme værelse godt sidde ved siden af hinanden eller skal de være i modsat ende i værelset?

9. Har læst at filteret skal udskiftes hver 6. mdr. Koster de mange penge? Er det standard-filter? Kan man risikere at anlægsmodellen udgår og man så står med håret i postkassen?

10. Skal anlægget være tændt 24/7? Også når man har åbne vinduer og døre? Skal man så selv slukke det manuelt?

Det var en masse spm. På forhånd tak for hjælpen.




kh. hilsen Mr. GDS 0
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1) Det er klart pengene vaerd. Du slipper for dagligt at skulle have gennemtraek i huset 2x15 minutter, og da der er konstant udskiftning af luften, bliver den mere "frisk", om end mere toer.

Jo mere taet du faar lavet huset (det nye tag og sidste vinduer bliver skiftet), jo stoerre bliver dine fugt problemer, da stoerstedelen af fugten kommer fra jer selv der render og sveder mere eller mindre, madlavning, bad etc.

2) Du spare gas paa fyret pga. du ventilerer konstant med relativt stor varme genvinding, og dermed begraenser hvor meget energi du har behov for at tilfoere via gas-fyret. Om det er saa meget som der staar i energi rapporten, kan du ikke altid regne med.

Den store gas besparelse kommer i form af du faar nyt tag med tilstraekkelig isolering. Det er her du isaer skal saette ind.

3) har jeg ingen kommentarer til.

4) Fugt styring kan fungerer paa 2 maader:
a) Der maales paa retur luften hvor meget ugt der er i den, og der oeges/reduceres paa ventilationen efter dette.
b) Der kan tilfoeres fugt i form af en befugter, men saa er vi ovre i det der hedder et klima anlaeg, og ikke kun et varme genvindings anlaeg.

5) De maa gerne vaere der, men det er en fordel du tilsluter varmegenvindingens udsugniner dertil i stedet for at lave nye udtag.

Emhaetten tilraades det at bibeholde, da den ogsaa tager fedt, hvilken man ikke oensker ind i varmegenvindings anlaegget.

6) Afhaengigt af din plantegning, saa kan der vaere fordel i at have udsug i fordelings gangene ogsaa.

7) Korrekt. Men det er efter min mening ondsvagt ikke at gaa "all in", hvis man vaelger at smide 40-50k efter et varmegenvindings anlaeg, saa beyder de par ekstra ind/udsugninger ikke alverden i mine oejne.

Vaer OBS paa der er forskel paa om du har et-plans eller fler-plans hus for hvor enkelt/besvaerligt det er at etablerer alle punkterne.

8) Nej. De skal sidde i hver sine ende af rummene, hvis der er begge dele, eller hvis rummet er meget stort/langt, udsug midt og frisk luft i hver sin ende.

9) Ved jeg ikke, men tvivler paa de "bare lige" udgaar. Om ikke andet kan man typisk med en anelse snilde selv koebe noget filter materiale og lave nye i de relevante rammer.

10) Ja, det skal koere 24/7/365, dog gerne stoppet hvis du f.eks. om sommeren har ALLE doere og vinduer aabne aht. temperaturen.

Men varmegenvinding er jo ikke kun varme, men ogsaa kulde genvinding, og smider man flere penge efter det, kan man endda tilkoebe varme og/eller kulde flader til ogsaa, og saa kan man bruge det som aircondition, og koele huset ned ligefrem.

"Normale" anlaeg kun med blaeser og kryds felt bruger begraenset med energi. Varme flader kan faaes som el-varme/el-varme patron, varmepumpe (som ogsaa ofte kan vendes til at koele) eller vand baseret (fra central/fjern varme systemer). Afhaengigt af hvilken varmekilde du vaelger, koster det selvf. mere eller mindre, om end den energi saa bliver leveret fra/via ventilationen frem for fra gulvvarmen/radiatorer. Saa i sidste ende koster det primaert til selve ventilationen, og ekstra energi forbrug kommer saa an paa dit valg af varme/kulde kapaciteten ogsaa.


 

Rigtig mange tak Steensen, Det er meget brugbart.

Ad. 1. Er du sikkert at nyt tag vil give endnu mere kondens? Bemærk, at kondens sidder på inder-vinduerne og det er mest udbredt i den side ved vinduerne, hvor loftet ikke er isoleret. Vil det sige at alle huse i DK med fuld isolering, skal have ventilation med varmegenvinding??

Ad. 2. Lyder godt med at spare gas i nyt gasfyr i 177kvm opvarmet med vandbåren gulvvarme, men hvordan kan vi være sikker på at vi ikke bliver udsat for kæmpe-stigning i el-regning? Kan læse at Duplex BV400 afhængig af hastighed, bruger 230V, max tilført effekt 180W og max strøm på 1,54A? Hvad betyder det?

Ad. 5. Ikke forstået. Skal de nuværende ventilatorer i bad, som starter/slukker ved at tænde/slukke lyset beholdes og ventilations systemet vil ikke ikke genereres af det?

Ad. 7. Det er et planshus på 177kvm. Det er aflangt og da vi skal have nyt tag med nye spær på tværs, bliver det jo relativt nemt at lave huller ned igennem loftet.

Nyt spm. Sådan et element er jo ret stort (710*725*630) og adgangen til loftet bliver jo bare med at standard og billigt lem med stige. Er det OK ift. service og vedligehold? Spærene bliver nok gitterspær og derfor kan man jo ikke bare sådan flytte og udskifte elementet?

/ Asim




kh. hilsen Mr. GDS 0

1) Jo mere intakt din fugt-membran bliver i huset, desto mindre kan huset selv "svede", og dermed skal mere fugt fjernes ved hjaelp af ventilation. Derfor giver "mere isolering mere fugt" i dit tilfaelde, da du allerede har udfordringer med fugten.

2) det betyder at ved stoerste hastighed paa blaeserne vil den bruge 180W, men da man som regel vaelger at over dimentionere anlaegget, saa vil det ikke bruge saa meget energi.

5) Hvis du saetter central ventilationens "beskidte" udsugning paa, genvinder du noget energi, men faar en masse fugt, hvorfor det kan vaere en fordel at bevare de nuvaerende blaesere som "hjaelp" til at fjerne den kraftige fugt produktion i badevaerelset.

Ny) Det er et projekterings spoergsmaal. Snak med entreprenoeren om hvordan den kan installeres under tag-bygningen.


 

Husk at mekanisk ventilation også kan udtørre huset om vinteren, så vælg en veksler der kan genbruge fugten også. Hoval kan, kender ikke andre. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Flemming.S skrev den 13-04-2018 16:55:06

Husk at mekanisk ventilation også kan udtørre huset om vinteren, så vælg en veksler der kan genbruge fugten også. Hoval kan, kender ikke andre. 

 Veksler til hvad?



kh. hilsen Mr. GDS 0
Annonce

Helt overordnet så er det begrænset hvad du sparer af energi. Jo hvis du ville udlufte lige så meget ( måske 10 x mere end nu ) med åbne vinduer så er der noget at spare. Men hele ideen er at få et bedre indeklima, og blive fri for fugt problemer. 

Når du har så massive problemer med fugt så tror jeg ikke det bliver for tørt om vinteren. 

Veksler er hjertet i sådan et anlæg. De mest almindelige er krydsvarmeveksler. Der passerer udsugningsluften på den ene side af en række aluminiums plader medens indblæsningsluften kommer på den anden side. Så overføres varmen igennem pladerne. Der afsættes dug på den kolde side af plader og det samles i bunden hvorfor der skal være et lille rør som kondensvands afløb.

Et andet system er med roterende varmeveksler Der er så et gummilæbesystem, så udsugning kan passere igennem rørene på den ene 1/2 del og indblæsning på den anden. 

Tromlen roterer langsomt rundt, så de rør der er blevet opvarmet i UD luften kommer over og får IND luften den anden vej igennem sig, hvorved varmen afgives igen. Der vil der også forekomme dug dannelse når de køligere rør kommer over i den varme side, men det fordamper igen i IND siden. 

Vi ved alle at en fordampning køler ( man fryser når man er våd ) medens en fortætning tilfører varme. Så de roterende har en smule højere varmegenvindings grad end krydsvarmeveksler. Det kaldes entalpi virkningsgraden når man også tager hensyn til fugtindholdet i luften.  

Du skal klart tage de eksisterende udsugninger væk på badeværelser, hvorimod emhætte godt må gå ud i det fri. Jeg mener det er ok at have indblæsning i opholdsrum og udsug i køkken baggang, og bad. Så vil husets indhold af luft bevæge sig fra de "rene" rum til de lidt mere "urene" rum. 

Jeg har tidligere installeret et tredje system ( pulsveksler )fra Sverige, hvor man kørte emhætte luften op igennem genvindingsanlæget. Det giver for mange rengørings problemer med den fedtede luft. 

Jeg behøver ikke at beskrive det princip da det ikke er på markedet i DK. 

Man vil normalt lade anlægget køre på ca. 1/2 kraft hele vinteren ( det har ingen nytte når man alligevel har alle døre åbne ) Når mn så har særlige lejligheder som f.eks. gæster skruer man op. Ventilatorer bruger godt nok ca. 180 W men de sidder jo selv i luft strømmen så det varmetab der er hjælper også til opvarmning af huset. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Orla,

Generelt? Lige nu den 27.10, kl. 13:35 er den 75%.




kh. hilsen Mr. GDS 0

Min er 51% i skrivende stund

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Flemming.S skrev den 13-04-2018 16:55:06

Husk at mekanisk ventilation også kan udtørre huset om vinteren, så vælg en veksler der kan genbruge fugten også. Hoval kan, kender ikke andre. 

Jeg er nysgerrig på hvordan fugten kan genanvendes?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis