Gammel landstrømskontakt

Hej allesammen

Denne kontakt, måske produceret i 1988 (se billeder), som er monteret som landstrømskontakt i vores Granada 24, har en slags metalbøjle som kunne være beregnet til en sikring. Men jeg kan ikke se noget der forbinder den til en leder i kontakten så måske er det bare en holder til en reservesikring fra den tid? Har nogen af Jer et bud? 

Mvh Kim

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke til en sikring, det er hængslet til et dæksel der siddet over "hullet"

det er en af de mest driftsikre stikkontakter der er lavet, de går kun i stykker hvis de bliver overbelastet


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Sådan, tak Rolias, så går jeg trygt videre med at servicere kontakten. 

Afbryderen kører fint rundt (begge veje) med god fast 'fjederfornemmelse' i de 4 tændt/slukket positioner. Jeg vil tage alle skruer af (i sæt så jeg ved hvor de skal tilbage😉) for at rense dem og checke dem for korrossion.

Og så skal kontakten checkes med belastning og,  hvis det går som forventet,  monteres i båden med nyt landkabel. 

Hvad med det, skal der jord med ind og skal fase og nul vendes korrekt (der har tidligere været noget debat herinde om de emner)? Da jeg afmonterede kontakten var der ført jord med og fase og nul var vendt. 

Alle råd og forslag modtages med glæde😀

Ja det er nok en af de bedste kontakter der er lavet, kan for øvrigt stadig købes, men helt billige er de ikke. (små 300 kr.)

https://www.el-grossisten.dk/stikkontakt-med-2-pol-afbryder-2-pol-med-jord.html



Ser for øvrigt sådan ud med "klap"


Vi prøver igen, i morgen --

Du skal ikke skrue bøjlen af, fordi det giver hul igennem til bagsiden, så vand kan trænge ind i det underlag, som stikkontakten er monteret på. Den er oprindeligt fabrikeret af det hedengangne firma NES, som blev overtaget af LK (som så har lavet designet om). Det er som beskrevet en af de bedste stænktætte stikkontakter.

For øvrigt er bagsiden mærket med 0 og P, hvor henholdsvis nul og fase skal monteres. Hvis du monterer omvendt bliver nullen afbrudt i stedet for fasen. Det betyder, at du stadig har fasen på din tilslutning, hvor du tror den er afbrudt. Så du kan stadig få et betydeligt rap over fingrene, hvor du troede, der var afbrudt.

Jeg ser nu ved at se ordentligt på billedet, at afbryderen er 4 polet, så betyder det ikke så meget med monteringen. men normalt er fasen i venstre side, hvis det er monteret rigtigt.


fase

Man kan altid let huske, hvor fase og nul skal sidde i en alm. stikkontakt set forfra, man skal bare spørge en VVS-mand:

"Det er varmt vand til venstre"


Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

hhmcsv skrev den 06-04-2018 18:04:38

Man kan altid let huske, hvor fase og nul skal sidde i en alm. stikkontakt set forfra, man skal bare spørge en VVS-mand:

"Det er varmt vand til venstre"

 Jeg har stået i lære som elektriker på et hospital. Så for mig er det nemt at huske at fasen sidder på det venstre ben, da det er fladt på en hospitalsstikkontakt.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Herligt med de gode og nyttige svar og forklaringer, mange tak. 

Jeg vil gøre som foreslået dvs montere fase og nul korrekt og lade bøjlen være som den er. 

Nogen der har noget til om jordforbindelse skal med eller ej? 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis