Skift af (HØM) 70er vinduesparti/opmåling/bærende

Hej!

Er ved at måle op til nye døre/vinduer til hele huset. Der er tale om et HØM hus hvor alle karme kom præmonteret i de forskellige præfabrikerede træelementer.

Og så skal jeg lige høre ad, ifb. med det store vinduesparti i stuen, der tænker jeg at jeg skal måle til der hvor den eksisterende karm sidder (den røde streg), og ikke hele hullet? Selvfølgelig stadig trække fra til fuge. Det ligner nemlig bestemt at de bjælker som sidder i kanten og i midten, nok er bærende op til remmen?

Pft.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg lader bjælkerne være og måler op til kanten, i teorien kunne man jo ellers godt lade de 2 rammer holde det ... meeeen .. :-)

Det er klart at bjælken i midten skal du lade sidde. ( det sidste billede) Den er bærende. Men det ville være meget ulogisk hvis der er bærende lodrette stolper helt ude ved muren. På billede 2 ligner det en tilpasning og billede 3 er det noget fuge der sidder til højre for vindue.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for svaret. Jeg lader selvfølgelig de bærende bjælker sidde fra sidste billede. Og mht. dem i kanten ved muren, dem lader jeg også være. Har i hvert fald målt til kanten af nuværende karm plus taget forbehold for kommende fuge, og så må det være fint. Husk på at det er kun en skalmur, den bærende del er det indre træskelet.

Mvh
Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis