Efeu

Hej
Jeg er virkelig totalt have-ukyndig så kunne godt bruge lidt hjælp ;-)

Jeg har en lillebitte have til mit rækkehus. Da der er for meget udsyn til min nabo har jeg fjernet en række fliser i den ende af min terrasse der vender mod naboen. Så har jeg sat to pæle og sat hønsetråd op mellem dem. Sidste sommer forsøgte jeg mig med tallerkensmækker, men det var mildest talt ingen succes!!! De groede da, men skulle jo bindes fast over det hele, og så blev de fyldt med larver!

Jeg vil jo gerne have noget der hurtigt kan dække hønsenettet og give mig lidt privatliv. Det skal helst ikke være svært at dyrke og ikke kræve for meget arbejde. Så jeg tænker at forsøge mig med efeu.

Men der findes åbenbart utallige sorter og nogle vokser hurtigere end andre og nogle er bedre til at hænge fast på et net end andre. Så er der nogen der kan fortælle mig, hvilken sort jeg skal plante?

Jorden er jo ret træls for det var under fliserne. Så tænker jeg måske skal fjerne det øverste og putte noget nyt i. Men hvad skal jeg købe for noget jord? Kan jeg bare bruge alm. pottemuld?

Håber nogen har et godt råd til hvad jeg gør, og helst ikke en lang liste af muligheder, for det kan jeg slet ikke overskue når det drejer sig om planteriget ;-)

Vh. Marianne

47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Efeu er en mega taknemmelig plante, som lynhurtigt dækker et stort område når den først har fået fat i jorden.
Om du vælger den ene eller anden type er mere en smagssag.
MHT jord ville jeg vælge noget af de billigste du kan finde, bare sørg for at det bliver vandet godt igennem og bliver blandet med den øvrige jord.

Jeg plantede for nogle år siden en hvidbroget efeu op af mit skur, og her brugte jeg bare billig trådhegn der blev sat fast på nogle lægter, så efeuen har noget at starte i. Selvfølgelig hjalp jeg den på vej, ved at snurre dens "arme" omkring nettet, indtil den ligesom selv have fået fat.

Juli 2013.

April 2015.

Og i dag er efeuen helt oppe ved kanten af taget, så nu er det en "sommer-fornøjelse" at klippe den, for at undgå at den totalt overtager skuret   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak for dit svar, PinkHenrik :-)

Det ser rigtigt godt ud på dit skur og det ses hvor hurtigt den gror. Så skal jeg vel egentlig bare bestemme mig om jeg vil have det lyse eller det mere grønne look ;-) Havde bare læst at nogle sorter var bedre til bunddække og andre bedre til at klatre.

Er spændt på om mit fritstående hønsenet kan bære efeuen, men ellers må jeg jo bare stabilisere det efterhånden.

Helst ville jeg jo bygge en høj murstensvæg ind mod naboen, så jeg kunne slippe for al hendes cigaretrøg, men det er jeg ikke sikker på boligforeningen bryder sig om. Med efeuen bliver jeg i det mindste fri for at glo på hende ;-)

Vh. Marianne

Du skal måske gøre noget for at forstærke hønsetråden, måske med nogle lægter imellem stolperne, som hønsetråden gøres fast på.
Når det først planterne vosker op af hønsetråden, vil vinden nemt kunne rykke hønsetråden af pælene, hvis det ikke sidder rigtigt godt fast. 

Det vil jo være ærgerligt at vente tålmodigt på det grønne hegn, hvis de ender med at lægge sig ned i en storm. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Overvej at vælge den sort som hedder "hardy cover". Den er forædlet til at vokse hurtigere og til at være mere vinterhårdfør - desuden er det den bredbladede sort, så den dækker også godt.

jthyge skrev den 05-04-2018 16:46:18

Du skal måske gøre noget for at forstærke hønsetråden, måske med nogle lægter imellem stolperne, som hønsetråden gøres fast på.
Når det først planterne vosker op af hønsetråden, vil vinden nemt kunne rykke hønsetråden af pælene, hvis det ikke sidder rigtigt godt fast. 

Det vil jo være ærgerligt at vente tålmodigt på det grønne hegn, hvis de ender med at lægge sig ned i en storm. 

 Jeg er faktisk lidt spændt på om stolperne kan bære en opvokset efeu, for jeg kunne desværre ikke få dem ret langt ned i jorden. Der var en massiv betonklods ikke ret langt nede! Jeg har derfor banket nogle brædder diagonalt på nede på stykket hvor stolpen er under jorden. Stolpen inde ved husmuren har jeg desuden fastgjort til muren med en krog. Så det må nok komme an på en prøve!

Selve hønsetråden er jeg ikke så bekymret for, den  er skudt på stolpen med adskillige hundrede hæfteklammere :-)

Vh. Marianne

Træfælder Anders skrev den 05-04-2018 21:41:28

Overvej at vælge den sort som hedder "hardy cover". Den er forædlet til at vokse hurtigere og til at være mere vinterhårdfør - desuden er det den bredbladede sort, så den dækker også godt.

 Tak for tippet   

Træfælder Anders skrev den 05-04-2018 21:43:10

Sørg også for at give den lidt vand, til den er etableret (det hjælper meget på væksten) og giv den også gerne lidt næring - f.eks. kompost, så den har hvad den skal bruge for at vokse godt og hurtigt.

 Er kompost noget man kan købe i små portioner? Eller kan jeg bruge det hønsegødning jeg har liggende, det er sådan noget tørret noget.

Skruetvingen skrev den 05-04-2018 21:51:25

 Er kompost noget man kan købe i små portioner? Eller kan jeg bruge det hønsegødning jeg har liggende, det er sådan noget tørret noget.

 Du kan lave det selv, ved at smide dit kompostbare køkkenaffald i en bunke og vente

Ellers kan du måske få det på din lokale genbrugsstation.

Her på Bornholm kan man i hvert fald hente gratis kompost på genbrugsstationen - så jeg har faktisk ikke erfaring med at købe det.

Men husk at kompost SKAL blandes op med den almindelige jord(ca halvt/halvt) da du ellers riskerer at dine planters rødder bliver "brændt af" af alt den "krudt" der er i kompost.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis