Højbed i komposit / ivarplank / hardyplank

Hej

Jeg vil lave et højbed ca. 70 cm høj, 80 cm bred og 6 meter langt. Jeg planlægger at bruge lægter (73*38 mm) som stolper for hver ca. 60 cm. 

Udvendigt skal stolperne beklædes med ivarplank (sort cedral; dvs. med træmønster). Det monteres som 'klink'; dvs. de overlapper hinanden med ca. 3 cm (de er 19 cm brede).

Mit spørgsmål er, om ivarplank vil kunne holde til jordtrykket? Jeg sætter rigeligt med afstivere i indvendigt for at afhjælpe på trykket. Men plankerne er kun 10mm tykke. 

Jeg tænker også på at lægge nogle store flamingo isoleringsklodser i bunden af bedet som fyld (de nederste 30 cm), men også for at begrænset jordtrykket på de nederste planker. Har nogen erfaring med dette?

Og så vil jeg beklæde den indvendige side af bedet (især lægterne) med noget kraftig plastik for at beskytte træet best muligt.

Bedet skal i øvrigt bruges til urter, jordbær, blomster og lignende; ikke noget større med store rødder.

Håber nogen har god erfaring I vil dele. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil helt klar fraråde dig at lægge flamingo i bunden. Så hellere lave højbedet lavere.
Du vil skulle vande hele tiden, og planter vil næppe trives optimalt. Desuden vil flamingoen nok smuldre efterhånden, så har du det i jorden. Og de forgår ikke så nemt. 

Om plankerne kan holde til jordtrykke, ved jeg ikke. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Men hele ideen med et højbed går lidt fløjten, hvis jorden i bedet ikke har "jordforbindelse"
Så kan man lige så god dyrke i potter. Og vande... 

Lav hellere konstruktionen så den holder, og fyld op med jord. Hvis du laver skelettet robust nok, skal ivar plankerne hok holde. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis