Glasfilt gik galt

Hej. 

I forbindelse med at jeg for første gang har kastet mig ud i opsætning af filt på gipspladeloft, er det gået lidt galt for mig.... Jeg havde lavet et overlap over de to baner og så skåret igennem med en kniv. Men det gik ikke godt hele vejen og jeg er i tvivl om der er et sted hvor filten er skåret af og ikke dækker. Eller også er det fordi noget af det yderste lag pap er røget med af.... Uanset hvad kan jeg mærke en mikrominimal forskel. Så hvad nu? 

Jeg synes alle steder jeg læser, at alle ujævnheder vil blive set. Så hvad gør jeg? Siger  pyt og prøver at male og ser ad om man kan se det efterfølgende. Eller kan jeg spartle blot det sted og så male efter følgende? Men vil der så ses forskel i overfladen,  hvor der er spartlet og filt? 


Håber at I kan hjælpe med lidt råd.... 


Har forsøgt at tage billede af det:

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I forbindelse med en samling, der gav sig, nøjedes jeg med at spartle med letspartel oven på den armering jeg satte ind. Overgangen mellem glasfilten og spartelen er helt usynlig efter maling.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Jeg tænker ikke at jeg behøver armering i hér. Men måske jeg skulle spartle det og så rulle det over med grunderen bare for at få samme overflade som filten har? Risikerer man ikke at flå filten op når man sliber på spartlen? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Mal 1 gang og bedøm resultatet. Du kan så mellemslibe det og male 2gange efterfølgende, og du vil ikke kunne se noget.


Elektronikteknikeren

Ok. Hvad vil du mellem slibe med? Korn 240?

Det ender jo med en temmelig ujævn struktur pga malingen, så korn 120 (eller 80 for den sags skyld) med en let hånd er nok passende.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Filt er utaknemmeligt, for det afslører alt   
jeg kom til at rive et lille flænge i filten og tænkte at det var så tæt på fodpanelet at det ikke gjorde noget... men det gjorde det, så nu falder mit blik på den lille detalje hver gang jeg kommer forbi.
Så mit råd er at enten lave det om eller som Dan H skriver så sørge for at spartle det ud, for at undgå at kikke på en "øjenbæ" flere år fremover, som jeg nu gør   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan spartle men pas på ikke at efterlade spartelmasse uden for "fejlen" Det skal vaskes væk med det samme, så filt overfladen bevares. Der skal helst spartles og vaskes på en måde så der ikke skal slibes. Prøv at afslutte spartlingen ved at duppe med en køkkensvamp, så overfladen ligner filt overfladen. 

Jeg istandsatte hus for datter og svigersøn. Han er ikke så kritisk så hvis der kom en lille fejl i gulvet f.eks. kunne han sige: "pyt her sætter vi bare en sofa"

Nu kan det ikke lige blive en løsning for dig Steelman



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej,

Du spartler "hullet"  inden du maler - og så sliber du efterfølgende med noget fint sandpaper indtil det jævner sig ud til det omkring liggende. Du kan sagtens spartle på filt - det er det malerne gør ved huller og hakker i gipslofter normalt.

Du kan sagtens lave det pænt - og jeg tør vædde med at tager du en lommelygte og lyser diagonal på loftet vil du kunne se ALLE steder som er spartlet.

Måske vi taler om 2 forskellige slags spartel. Når vi  taler om gips ("polyfilla"), er det rigtigt, at der ikke må komme noget ud på filten, fordi det er svært at slibe i niveau. Taler vi sand- ellet letspartel, slibes det nemt i niveau med en let hånd, og overgangen kan blive ganske usynlig. Til gengæld er det ikke så stærkt, men hvem går og sparker til sin væg?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Jeg havde lige lavet vægge i mit soveværelse med filt og malet, da der kom vandskade inde i væggen. Der blev banket hul i væggen for at udbedre skaden og hullet blev lukket igen.

Efterfølgende spartlede jeg med medium sandspartel ovenpå og sleb efterfølgende med korn 120, så det blev plan med filten. Det gjorde ikke noget, at der kom spartel på filten, det kunne nemt slibes af.

Derefter malede jeg over med rullen igen, overfladen blev igen ens med filten. Jeg kan ikke se hvor reparationen er nu.


Mvh.
Fcb83
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også