Gulvvarmeshunt spiller ikke helt

Hej med jer,

Kan i komme med jeres besyv på hvorfor min gulvvarme shunt ikke virker efter hensigten, den suger blot returvandet med rundt igen, det er som sådan også fint nok, men ikke når manifolden og telestater kalder på varme, på billedet her er pumpen slukket og der flyder vandt den rigtige vej fra fyret (Vaillant) men når jeg tænder pumpen så suger den returvand fremfor fremløb fra fyret. Også hvor den grønne markering stopper varmen.

Håber i lige kan give mig et hint - er ved at blive skør :)


Mvh
Jesper
51 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er du sikker at din pumpe vender rigtig? 


Søren O

Det er pumpen i ved din gulvvarmeshunt jeg mener. Hvis pumperetningen er forkert, vil den kunne presse returvand fra gulvvarmen ud i fremløbet fra fyret.


Søren O

Ja den vender korrekt, min løsning kunne være at droppe “shunt” og blot bruge pumpen som ekstra fremløbs kræft, det skal siges at pumpen er sat på da det skal løfte det varme vand ca 1,5 meter op (fra kælder til stueplan) om det gør noget returen ikke kommer forbi pumpen igen på tilbage vejen ved jeg ikke lige


Mvh
Jesper

Går ud fra at termostatventilen er monteret på fremløbsrøret, og returrøret er "det hvide rør" der ligger lige under "fremløbsrøret". Ellers ser det rigtigt ud. Der er vel monteret kontraventil i X-røret hvor "returløbet" er monteret?

Det er en betingelse at der er overtryk på fremløbsrøret fra dit fyr, for at din shunt virker. Mangler overtrykket vil pumpen i shuntkredsen blot cirkulere i guldvarmekredsen uden tilsætning af varmt vand.


Søren O
Annonce

Det er nemlig præcis det der sker at trykket er for lavt fra fyret, men lige meget hvor meget jeg beder pumpen i fyret om at gøre er den ligeglad det er et Vaillant Ecoplus 126 fyr, jeg tænker ikke pumpen er defekt for jeg kan høre den køre... hmmm :-)


Mvh
Jesper

Jeg kender slet ikke dit fyr, så der kan jeg ikke være med. Har du prøvet "at skrue helt ned" for pumpen ved din gulvvarmeshunt?


Søren O

Ja den står på laveste niveau, og når jeg slukker pumpen flyder der selvsagt en anelse varme ud i anlægget men når det når 0.5 meter op kan den ikke løfte mere, så det må helt klart være pumpen i fyret der enten er indstillet galt (har prøvet alt) eller den bare ikke pumper kraftigt nok mere, kan en cirkulationspumpe tabe kraft over tid ? Tænkte enten virker den eller også gør den ikke


Mvh
Jesper

Man kunne jo også blot droppe sin shunt tanke og samle returen i bunden (de 2 hvide) og blot bruge pumpen som fremløbspumpe og blinde t stykket under pumpen 


Mvh
Jesper

Du skal da ikke droppe din shunt, det er den rigtige løsning til jævn varme i dit gulv.

Pumpen ved dit fyr må kunne justeres anderledes, det tyder på at du har behov for et lidt større tryk.


Søren O
Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis