Lugter af kloakvand

Hej. Jeg har brugt en svupper i køkkenvasken, og nu lugter der af kloak fra fjernvarmeskabet. Jeg har prøvet det før, hvor VVS'eren fyldte noget vand på fyret et sted, hvor han sagde, at der var helt tørt. Det tog 30 sek. at fylde på. Er der mon nogen, der ved, hvor det kan være?

Samtidig er der ingen varme i gulvvarmen i badeværelset. Mon der er et sted, man kan justere for gennemstrømningen? Der er varme i alle radiatorer.

På forhånd tak.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lugten kan udmærket komme op fra det grå plastrør i gulvet som er "lukket" med tape (lige bag din vandmåler). Plastrøret skulle gerne ende ud i en vandlås. Denne vandlås er sikkert tom for vand. Prøv at hælde lidt vand (1-2 l) i plastrøret, og se om det ikke hjælper. Normalt skal der komme vand ud af kobberrøret (under opvarmning af vandet i varmtvandsbeholderen), som er monteret som overløb fra din sikkerhedsventil. 

Dit gulvvarme er sikkert lavet uden shunt - jeg kan ikke se nogen cirkulationspumpe. Sidder der ikke en returløbstermostat i badeværelset et sted? Normalt er der en udluftning ved termostaten. Prøv at lukke for den ene hane fra fjernvarmen og prøv at lufte ud. Hvis det ikke hjælper, så prøv at åbne helt for gulvvarmetermostaten.


Søren O

Tusind tak for rådet. Du har ret mht. lugten og røret med tapen. Der var fugtig omkring tapen, som lugtede af kloakvand. 

Gulvvarmen ser sådan ud. Der har virket til at være meget lidt varme tæt ved rørene her. Jeg har forsøgt at skrue helt op uden nogen rigtig virkning.

Det er en returtermostat, og da gulvvarmen er lagt i beton varer det nogle timer før temperaturen ved termostaten bliver mærkbar varmere.

Der er ingen udluftningsventil ved din returtermostat. Hvis du stadig ikke har fået din gulvvarme til at virke, kan du, når du har lukket for den ene ventil fra fjernvarmen, prøve at løsne omløberen ved returtermostaten. Hvis der står luft ved ventilen, vil det straks komme ud. Der kommer også vand ud, så du må kun løsne forsigtigt.


Søren O

Tag evt termostathovedet af, og motioner den lille stift, den kan godt hænge.

Lad bare termostathovedet være afmonteret, så er der fuld knald på gennemløbet.


Vi prøver igen, i morgen --

Igen tusind tak for jeres gode råd.

Nu viser jeg min uvidenhed, men jeg kan ikke umiddelbart tage termostaten af. På radiatorerne kan de nærmest klikkes af, men her sidder den fast, og den kan skubbes op som om, der er en slags fjeder i det midterste stykke. Har prøvet at finde en vejledning til termostaten på nettet, men ikke rigtig fundet noget, som er til en hjælp. Er der en nem måde, at komme stiften og motionere den?

Annonce

Nederst sidder der en ring der klemmer omkring ventil delen. Skruen der holder den fast sidder tilsyneladende ind imod væggen. Og med skab over ser det svært ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

For mig at se, så vender kærven i spændebåndet lige ud mod fotografen, så frem med en alm. skruetrækker.


Søren O

Åh ja efterkærlighed er det sgi øjnene man først bliver blind på.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

den tærring der er i venstre side af billedet omkring kugle ventilen skal du nok lige få tjekket, det ser ikke godt ud, du kan lige pludselig stå med en utæthed med vandskade tilfølge


Jeg har haft termostaten af, og stiften sad ganske rigtigt fast i bund. Så regner med, det har løst problemet...i hvert fald mht. varmen.

Tak for alle de gode råd.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis