Kan man beregne strømforbrug ud fra disse oplysninger

Hej med jer!

Det meget diskuteret emne.

Mit voltmeter og ampere:

Viser disse tal:

231v

0.11 amp

18 watt

Beregnet med en transformer AC/DC


Kan jeg beregne hvor mange watt den vil bruge ved 12v fra et batteri uden AC/DC transformer?

Ikke nogen indviklede forklaringer eller beregninger (diskussioner om man har husket varme tab mv.) som jeg har oplevet i andre tråde.

Helst bare en formel og et resultat:

Er såment bare interesseret i om det er i størrelsen 1, 10, 100 eller 1000 watt. Om det svinger med nogle watt gør intet. Det er for at få en fornemmelse.

/jokerper





8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dit spørgsmål er ikke klart. Hvis du bruger 231v 0.11amp så giver det 25w . men bruger din dims 18w så bruger den jo det. Det kan så være ved 12v eller gennem omformer 230v til 12v eller 12v til 230v alt efter hvilken strømforsyning du har og hvad dimsen er beregnet til.   Volt x amp = watt  så hvis du bruger 18w så er det 1.5amp ved 12v.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det kan ikke besvares direkte.

Din omformer sluger XX% af energien den skal inverterer fra DC til AC, og den % sats skal ligges oven i din AC forbrugers forbrug.

Kovas, husk faseforskydningen. Det er på AC siden trådstarter måler. Ja, det er ca. 25VA, men derfor kan det godt være 18W, hvilket vil give en cos phi på ca. 0,72.


 

Steensen: Tak fordi du husker mig, og din berigtigelse, men hvor er det lige jeg kommer ind i denne tråd. ? I øvrigt besvaret super fint af Kovas. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hejsa


Vil det sige at watt forbliver de samme ved både 230v og 12v. 

Da det er 18 watt ved 231v.

Ukendt watt og ampere ved 12v. 



18 Watt er det samme ved 12v forsynet fra et 12v batteri, som hvis forbrugeren bliver forsynet fra en 230/12v strømforsyning. Strømmen er ved 12V = 18W/12V = 1,5A. Ved 230V er strømen 18W/ 230V= 0,078A, når der ikke regnes med tab i transformer, og det var det du spurgte om. 

Mit voltmeter og ampere: Viser disse tal:

231v   0.11 amp   18 watt

Beregnet med en transformer AC/DC

Som vist ovenfor beregnes W = V*A. Dine målinger 231V*0,11A = 25,4W, som er forbruget på Primærsiden. Sådan kan du regne, hvis du lige skal have et overslag over forbruget.


fase

Okay ja, nu forstår jeg det bedre.

Der kan jeg se der skal ikke meget til at forvirre mig. 

Når jeg ikke har den fuldstændige forståelse.

Men tak for hjælpen, allesammen.

/jokerper


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis