Vacuumrør og antal

Hejsa , jeg kunne godt tænke mig at supplere min brændefyr med nogle vacuumrør solvarme ,men hvor stor skal dette anlæg være for at være man kan være sikker på at det virker og uden at skulle dække hele haven med solrør.Husets hovedvarme kilde er et 30kwh brændefyr ,og der er et 100liters varmvandsbeholder ,samt et godt isoleret buffertank på 1160 liter ,ideen er lidt mindre træforbrug og evt undgå optænding om sommeren nogle gange ,gode varme sommerdage tændes op hver 2 eller 3dagen,den hårde vinter som vi har haft med iskold blæst har haft et forbrug på ca 30kg træ i døgnet.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal såmænd ikke så mange vacuumrør til. Datter og svigersøn købte sådan en prisbillig model her (til under 3.000 kr) på aktion for år tilbage, den lev. masser af 70 gr. varmt vand især fra april til september og dækker fint en husstand på 4 personer.   

Jeg forstår ikke den model på billedet.. (som de i øvrigt har alle steder sydpå..) Hvorfor hulen er tanken ikke sort? (undskyld for at jeg stjæler lidt af tråden )

Jeg har 2 store af de klassiske paneler, og det er nok til to personers varmt vand fra jun til sep over.. Vores fyr bruger ca 50Kg piller over sommeren (kun til varmt vand), der kan jo være dage med gråvejr  

Jeg har også tænkt på at lave et større anlæg til brug som ekstra varme, men de dage hvor solen virkelig giver varme kan huset alligevel godt selv holde varmen, så det giver kun mening med en buffertank, og så bliver investeringen for stor til at det kan betale sig hjem når jeg kun bruger 3 ton piller om året


Mvh

Morten

Det gør ikke spor,jo mere viden jeg får jo bedre,super 👍

Jeg har 120 rør øst vest. Det kan sagtens lave 500 liter buffer tank til ca 85 grader i tiden


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Juel skrev den 05-04-2018 09:03:04

"Jeg forstår ikke den model på billedet.. (som de i øvrigt har alle steder sydpå..) Hvorfor hulen er tanken ikke sort?"

Tænker ikke det gør nogen forskel, idet tanken er godt isoleret.

"investeringen for stor til at det kan betale sig hjem når jeg kun bruger 3 ton piller om året"

Enig, har man pillefyr kan det økonomisk ikke betale sig med solfangeranlæg, men på komfortsiden er der noget og hente, især hvis man har vandbåren pilleovn - det kan blive stegende hedt i ens stue.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis