Problemer med udskiftning af stikkontakt

God påske allesammen,

Jeg har hængt en loftslampe op i et værelse - men jeg har intet lys...

Der sad oprindeligt følgende touch-kontakt i kontakten - men den kunne jeg ikke tænde lampen med:

Derfor afmonterede jeg den, og købte en "almindelig" tænd-sluk-kontakt. Den har jeg forsøgt at montere, men stadig intet lys...:

Der er to ledninger i kontakten, en brun og en orange:

Der er strøm i den nederste kontakt, så det fungerer fint. Jeg har forsøgt at montere den brune og orange ledning i den nye kontakt men uden held.

Har jeg købt den rigtige kontakt - skulle jeg have købt en med en afbryder? Eller hvad er problemet?

Håber, I kan hjælpe. God dag.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du prøvet at holde den brune og orange ledning sammen? (sluk for strømmen, og saml dem med en muffe, og tænd så for strømmen igen)

Så skulle lampen gerne lyse.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 31-03-2018 11:49:54

Har du prøvet at holde den brune og orange ledning sammen? (sluk for strømmen, og saml dem med en muffe, og tænd så for strømmen igen)

Så skulle lampen gerne lyse.

 Nej, det har jeg ikke prøvet - men det vil jeg da prøve. Er det nødvendigt med en muffe - jeg har ikke en lige ved hånden?

Måske dumt spørgsmål: hvordan bruger jeg så kontakten, hvis jeg "binder" de to kobberenden sammen?

En touch kontakt skal have nul monteret for at fungere (formentligt den blå der ses på fotoet). Er der nul i lampeudtaget?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 31-03-2018 11:55:11

En touch kontakt skal have nul monteret for at fungere (formentligt den blå der ses på fotoet). Er der nul i lampeudtaget?

 Kan man godt tænde en almindelig loftslampe via touch? Troede faktisk kun, man kunne skrue op og ned for lysstyrken.

Det er i øvrigt måske svært at se på billedet, men der er kun brun og orange ledning "fri" - den blå du kan se, går ned til kontakten nedenunder, som virker fint.

Din lysdæmper er af ældre model, så den kan muligvis faktisk godt fungere uden nul. Men jeg kan ikke rigtig finde et datablad der bekræfter det.

Men den vil formentligt kun kunne tænde og dæmpe en almindelige glødepære. Så hvis du har en lampe med en led-pære, er det derfor den ikke kan betjene lampen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
christiannielsen skrev den 31-03-2018 12:08:54

Din lysdæmper er af ældre model, så den kan muligvis faktisk godt fungere uden nul. Men jeg kan ikke rigtig finde et datablad der bekræfter det.

Men den vil formentligt kun kunne tænde og dæmpe en almindelige glødepære. Så hvis du har en lampe med en led-pære, er det derfor den ikke kan betjene lampen.

 Det er en Philips LED lampe, så det er derfor.

Det er nu heller ikke så vigtigt med den touch kontakt - vil gerne have monteret en almindelig tænd-sluk knap, og sådan en har jeg købt (uden afbryder) ... men jeg kan ikke få tændt lampen alligevel. Jeg har som sagt kun brun og orange ledning at gøre godt med...

Gør som je_ns siger for at tjekke om lampen kan lyse. Hvis den kan sådan, så har du monteret ledningerne forkert i afbryderen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 31-03-2018 12:17:11

Gør som je_ns siger for at tjekke om lampen kan lyse. Hvis den kan sådan, så har du monteret ledningerne forkert i afbryderen.

 kan jeg godt bare "binde" dem sammen uden en muffe og tænde?

Monter den brune ledning i klemmen med sort pil og den orange i klemmen med rød pil, så kan du slukke og tænde din lampe med afbryderen. Hvis lampen ikke tænder, kan den være forbundet forkert i lampeudtaget. Mit gæt er at den skal forbindes til blå og en enlig brun i lampeudtaget.


fase
S. Fabrin skrev den 31-03-2018 12:41:12

Monter den brune ledning i klemmen med sort pil og den orange i klemmen med rød pil, så kan du slukke og tænde din lampe med afbryderen. Hvis lampen ikke tænder, kan den være forbundet forkert i lampeudtaget. Mit gæt er at den skal forbindes til blå og en enlig brun i lampeudtaget.

 Mon ikke den brune er fasen, så oppe ved lampeudtaget sidder der en Blå(eller sort), samt den orange ledning..

Hvis du selv har skiftet lampen, er du muligvis sat ledningerne forkert deroppe, eller det kan være din lampe/pære ikke virker, det kan også være tænd sluk kontakten der ikke virker, men det er mere usandsynligt.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis