Bordplade af sildebensparket

Halløj kloge med-byg-selv’ere😊

Jeg har netop fået nogle kvm sildebensparket, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at lave et spisebord ud af.. Men hva filan ligger man lige pladerne på? En MDF? Og i så fald, hvor tyk skal sådan en så være, og skal der også noget understøttelsen under den i form af sarg? Og hvad skal man bruge af lim til at lime parketten fast på pladen med?

Bordet skal ende ud med at være 170x80 cm

Sildebensparketten er 150 mm

Ih alle de spørgsmål man har som første gangs lav det selv kvinde😳😄 Jeg håber at der er nogle herinde som kan hjælpe mig😊

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Det var et godt projekt at begynde som første gangs LDS M/K . 

Det er nok lige meget om du bruger 19 eller 22 mm mdf. der skal under alle omstændigheder en sarg under når det er plader. Sarg kan så danne fastgørelse for evt. bordben. Jeg ved ikke hvor tykke dine sildebensplanker er eller hvordan kanten ser ud når de er savet. Men måske kunne pladen være på 600 mm bredde og sargen skrues ind i kanten af MDF plade. 

Bruger du derimod 22-25 mm høvlede og pløjede gulvbrædder ( fer og not ) kan de bedre holde. De skal så have et bræt under på tværs et stykke fra den korte ende. Ellers har det tendens til at slå sig. Brædder limes sammen og presses så det bliver en plade. 

Dette tværgående bræt kan ligeledes danne fastgørelse for 4 bordben. Eller endnu bedre et bredt ned i midten og så en planke ved gulvet som kan være 600 mm bred. Det sidste giver den fordel at du ikke har bordben til at genere dine ben/knæer når du sidder ved bordet. 

Dine sildebensplanker kan limes på med almindelig snedkerlim. Men de skal også skrues fast. Det kan passende gøres nedefra så der ikke er synlige skruer oppe i bordet. 

Når du skriver 150 mm  brede planker, så leder det jo regnestykket hen på at bordet skal være 750 mm eller 900 mm . Men det er klart at du kan lave det på 900 mm og så save 50 mm af i begge sider, så sildebenene bliver symmetriske. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis