Hvilke overfræserjern skal jeg bruge til en "Montana" reol

Hejsa.

Jeg er ny her på forum, da jeg vil prøve at arbejde i træ med en overfræser. 

Jeg har anskaffet mig en Bosch POF 1200.

Første udfordring skal være en kopi af en Montana reol.

Jeg vil derfor høre om nogen af jer her på forum kan oplyse mig om hvilke overfræserjern

jeg skal anvende. Kom også meget gerne med gode råd til samling/limning af hjørnerne, og andre fif og tricks.



Med venlig hilsen
Amatørfræseren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Så hvidt jeg husker er en Montana reol lavet med 45 graderes "snit" der efterfølgende er afrundet. Så du skal bruge et jern til de 45 grader, og derefter kan du runde kanterne med et stykke sandpapir på en klods der er skåret et V snit i 45 grader, på rundsaven.
   Samlingerne af hjørner laves ved at skære pladerne i smig, og derefter kan de samles enten med fisk eller dyvler. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej PinkHenrik og alle andre på forum.

Tak for svaret.

Jeg havde nu forestillet mig, at man kan købe et overfræserjern der kan klare jobbet uden kanterne skal slibes med sandpapir.

Findes der sådan et jern?


Med venlig hilsen
Amatørfræseren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Man skal stort set altid gå kanter efter, så de små uregelmæssigheder fjernes. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De kan da købes - speciallavede.. men du skal altid pudse efter... som @ev elmand skriver..
Et er, om Montana er dyrere, end produktionsmetoden egentlig forudsætter - men du vil gerne efterligne den = derfor er den dyr ;-)
Hvorfor ikke bare lave dit eget flotte design, end bare at kopiere andres? (just m2c)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
amatørfræseren skrev den 28-03-2018 22:09:41

Hej PinkHenrik og alle andre på forum.

Tak for svaret.

Jeg havde nu forestillet mig, at man kan købe et overfræserjern der kan klare jobbet uden kanterne skal slibes med sandpapir.

Findes der sådan et jern?

 Hvis du tror at du "bare" kan fræse en kant og så er det det, så har du meget at lære mht træarbejder.

Slut resultatet, er summen af forarbejdet.

Det er resultatet af de utallige tv udsendelser hvor man ser en reol blive lavet fra ende til anden på under 24 timer, hvilket er det rene nonsens.
Alene forarbejdet tager flere timer, så skal det sættes sammen(limes) og det tager også flere timer inden limen er så tør at du kan arbejde videre. Så skal det spartles(vente på at det tørrer), slibes, rengøres, grundes 2 gange, slibes (og rengøres imellem) inden det skal have 2-3 lag topmaling, med mellemslibninger, der skal hærde igennem inden reolen kan tages i brug.
Så afsæt gerne en lille måned inden du har en reol  

Det er lidt ligesom at se den store bagedyst og tænke at jeg da lige kan banke en bryllupskage til 40 personer sammen på et kvarter...
Psst, en lille hemmelighed... De har klippet i programmet   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Lidt off topic ifht tråden, men..

Fint, at der bliver vist nogle gør det selv programmer m.m. - eller som det i går, med nogle håndværkere, der åbenbart er så dårlige, at de har tid til at dyste om, at få lov til at lave et projekt  - og så har tid til at sidde og grine af de andre..
At man så ikke påtaler, at man ikke må levere en "trappe" (dårligt udført) uden gelænder - det er jo under al kritik!!
Hvordan skal GDS'ere så tro andet, end at "det er bare lige"...  :-(


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu vi er ved at ødelægge tråden, så har jeg i spøg igennem mange år sagt at den slags programmer (slot til skrot) (i hals til huset ) o-lign burde forbydes. Så hellere et program om hvordan man kan nyde livet på terrassen uden t tænke på hvad vi burde gå i gang med. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du vil lave en reol som Montana uden at skulle efterbehandle pladerne kræver det lidt mere end en håndholdt fræser.
Det kræver mindst en stationær fræser som kan tage store jern (mere end 6-8 mm spindel) .

Denne lille sag kan du erhverve dig for små 13000,-
og du kan se hvad jernene til sådan en maskine koster her 

Dertil skal du så bruge en sprøjtemalerkabine, et varmeskab ala det man bruger til autolakering... men så bliver resultatet også flot   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også