Pasning af skov

Har overtaget pasning af familiens mindre skovareal i Skagen.

Skoven har egentlig stået vild i min. 30 år.
Hvordan passer man bedst.

1. Ryder i de store træer  således at nye kan komme til?
2. Lader de store stå og ryder i alle de små mere eller mindre døde træer.
3. Lader det hele gro og dø vildt som i de sidste 30 år.

Det er ikke en kæmpe skov men nok til at der er en del dådyr mm.

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hmm, det kommer vel helt an på hvad formålet med arealet skal være samt hvad træarter der er udplantet. Prøv lige at fortælle lidt om det først.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er fyretræer.

Der er ikke som sådan ikke formål med arealet som sådan.
Tænker egentlig med hvad er bedst for skoven.

Lige nu er den i dele nærmest ufremkommelig for mindre døde træer mellem de høje.

Så vild natur og så fat forsyning til brændeovnen


Mon ikke det er sådan dyrene helst vil have det.

 Mon ikke det er rådyr. De er lidt mindre og mere almindelige nordpå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kunne jo starte med at rydde op i de træer der er gået ud. Skal du have noget ud af træet skal det bruges før det rådner.

Ved ikke om man kan leje en skovfoged til at give gode råd. Der er vist noget med at ved indmeldelse i skovdyrkerforeninger er det ret billigt.


Søren O
JonDop skrev den 27-03-2018 22:01:29

Det er fyretræer.

Der er ikke som sådan ikke formål med arealet som sådan.
Tænker egentlig med hvad er bedst for skoven.

Lige nu er den i dele nærmest ufremkommelig for mindre døde træer mellem de høje.

Så vild natur og så fat forsyning til brændeovnen


 Ja ok. Fyrretræer findes i utrolig mange "udgaver". Slægten kræver meget sol for ikke at gå ud eller mistrives. Mener det normalt er Klitfyr og Bjergfyr der er blevet plantet her hjemme for at standse sandfygningen. Bjergfyr er et træ der godt kan blive op til 15 meter her hjemme og det kræver meget lys for at trives, hvorimod Klitfyr nærmest er en busk der godt kan trives i halvskygge.

Generelt gælder det for fyr de er gode til at få spredt sine frø og derfor vokser mange steder som selvsåede bevoksninger.

Du kan læse lidt om de forskellige arter fyrretræer her: https://da.wikipedia.org/wiki/Fyrresl%C3%A6gten

Fyrretræ tåler ikke at ligge i en udendørs stak uden det er under et halvtag, grundet det ikke er ret bestandigt over for råd og rimeligt hurtigt suger vand og går til. 

Hvad er det for en type du har stående på arealet og hvor høje er de ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

øhhh

Jeg syntes beskrivelsen passer bedst bjergfyr.

Indtil videre prøver jeg at ryde således at der er bare lidt afstand mellem træerne og hvor der er små lysninger har jeg sat nogle nye træer med 3-4 m mellemrum.

Men jer er i tvivl om jeg skal lave en udtynding i de ældste træer.

og jo det er Rådyr


JonDop skrev den 28-03-2018 20:41:08

øhhh

Jeg syntes beskrivelsen passer bedst bjergfyr.

Indtil videre prøver jeg at ryde således at der er bare lidt afstand mellem træerne og hvor der er små lysninger har jeg sat nogle nye træer med 3-4 m mellemrum.

Men jer er i tvivl om jeg skal lave en udtynding i de ældste træer.

og jo det er Rådyr


 Ja, det er også svært. Hvis hensynet til dyrene "tynger mest" ville jeg nok prøve og holde øer af træer voksende vildt. Men dermed er der jo ingen der siger, du ikke kan tage de største træer til brændeovnen i de samme øer. 

Personligt synes jeg det er nødvendigt at få skabt nogle fornuftige køreveje gennem et stykke man skal passe. Jeg har selv et stykke, hvor kørevejene er lavet i zigzak ind gennem stykket så dyrene kan have nogenlunde fred og der samtidig kan køres træ fra når det er nødvendigt.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Lad skoven gro som den vil. Det er ikke kun rådyr, der er masser af insekter som lever af de døde træer, og fugle og andre som lever af insekterne. Lad det være en biotop! Der er for få tilovers efter at landmanden har gjort alt til monokultur.


Hvis du vil gøre det som er bedst for skoven, skal du tænke på den som et komplet økosystem.

Og en af de vigtigste faktorer som bestemmer, hvor godt et økosystem har det er mængden af muldjord (det er nemlig fundamentet for væksten).

Så det er helt fint at tage brænde til eget forbrug, men det er bestemt ikke en fordel, at "ryde op" - lad hellere de døde træer ligge, da de giver beskyttelse til vildt på den korte bane og bliver til muldjord når de bliver nedbrudt.

Og så slipper du også for at lave en masse arbejde, hvis du alligevel ikke har nogle specifikke planer med området

God fornøjelse med skoven!

Takker for de gode råd.

Jeg har ryddet lidt op og hvor der er nye lysninge har jeg sat nogle nye skud.

F.eks. har jeg taget 2 som egentlig var væltet. Og så sat et par nye. Herved håber jeg at hjælpe lidt på vej.

Der er jo ikke så meget muld i Skagen et spadestik og det er sand.  

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis