Pillefyr

Jeg har Ca 300 m2 ældre landejendom.

Hvilket pillefyr vil i foreslår.

Størrelse og mærke.

Tusind tak 😊


100% klamp

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

15 kw woody med black Star kedel. Afprøvet teknik, billig i drift og vedligehold, rigtig god udnyttelsesgrad, utrolig nemt at rengøre og tømme for aske.


 

Jeg har i 9 år fyret 400m2 stuehus op med træflis

ca 1 / 3 pris af træpiller per tons

15 KW lyder i underkant jeg ville vælge 35 KW

uldal skrev den 25-03-2018 18:22:57

15 kw woody med black Star kedel. Afprøvet teknik, billig i drift og vedligehold, rigtig god udnyttelsesgrad, utrolig nemt at rengøre og tømme for aske.

 En 15 kw version findes vist ikke, men det gør 16 kw til gengæld.    

Annonce

15-16 kw pillefyr burde fint kunne klare opvarmning af 300 m2 med mindre boligen da ikke er pivutæt.

Hvis du kan oplyse hvor meget olie, gas, kul, koks, kg skovbrænde der tidligere er brugt årligt, kan man ret præcist finde den størrelse pillefyr der er behov for.  

Ps. Hvilket pillefyr skal du vælge...! Tja.. det kommer jo an på ens pengepung og om man er gør-det-selv typen eller man er til komfort. Et Windhager pillefyr er lækkert men koster, et Blackstar fra NBE er billigt men mest til lav-det-selv folk der ikke der ikke er bange for sorte fingere. Fælles for de to  nævnte pillefyr er at de er lige energieffektive.  

Reglen er 100 W pr m2 dvs min 30 kW og det er hvis ejendommen er nogenlunde isoleret , så realitisk  så er det 35 kW

Jeg ville foretrække luft/luft varmepumper , let og vedligeholdesefrit og billigere i drift.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

NBE´s vejledende tal. http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepillefyr-kedler-og-reservedele/traepillefyr-styringer-og-snegle/braendere/traepillefyr-10-kw.html

Jeg har haft en 15 kw brænder, men det arbejdede ikke nok. Købte en 10 kw Woody med Black Star kedel og fyrer ca 142 kvm op og 100 liter brugsvand uden nogen problemer, hvis det kan være til hjælp - og det er med de sorte fingre det  giver, for at børste rent og bære askeskuffen ud.


 

Glem varmepumpen i forhold til flis fyr

med mindre du kan klare varmen med under 50c fremløbstemperatur

og det tror jeg ikke dit hus er egnet til.

eller investeringen er lige meget.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis