Drivhus sokkel og nivellering

Hejsa kloge mennesker,

Vi har netop købt et lille drivhus som vi er igang med at nivellere, men vi kan simpelt hen ikke få alle sider i water. 

Vi har gravet ud i hjørnerne og sat plastikrør i til aluprofilens ben. Vi kan godt få diagonalerne til at blive ens.

Er der nogle smarte tips og tricks til at nå i mål med nivelleringen? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En retskinne, som er så lang at den kan nå diagonalt, og et vaterpas burde kunne gøre det. 

En anden simpel metode er en klar plastslange fyldt med vand. Den ene ende fastgøres til en stolpe (en pind banket i jorden). Derefter kan den anden slangeende "slæbes" med rund, og "højderne" måles ud fra "vandspejlet" i slangen.


Søren O

Jeg går ud fra I har en bundramme af en art. 

Jeg lavede selv en bundramme til mit drivhus og har derpå et ben i hvert hjørne, som er støbt fast i en nedgravet betonrør. Jeg placerede rørene nogenlunde i højde, lagde bundrammen på og gik så i krig med vaterpas og en god håndfuld opklodsning. 

En god ting ved brug af vaterpas er at endevende vaterpasset og checke om det (vaterpasset) er skævt. Det skulle jo gerne give det samme. Gør det ikke det kan du i snæver vending anvende gennemsnittet af de to målinger. Derefter smider du det gamle ud og køber dig et nyt.

God ting at diagonalerne passer.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har netop sådan et 2 meters vaterpas der viser forskelig alt afhængig hvordan man vender det. DET DUR BARE IKKE. Du behøver ikke så lang et vaterpas. Et  lige forskallingsbræt f.eks. og en mindre vaterpas ovenpå kan også gøre det. 

Bank en stang / pløk ned midt i drivhus, og fastsæt toppen af den som din højde. Så bruger du vaterpas fra det ene punkt og ud til alle hjørner. Så skal det blive i vater. 

Og hvis du undlader at vende vaterpasset bliver det vandret uanset om den er lidt "ude af vater" Det bliver jo samme fejl til alle hjørner ved at det kommer fra et punkt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for Jeres hjælp. Det viser sig at vores 0,5m Watergate er pil skæv så med et andet er det nu lykkedes at få det i water..

Alletiders. Så kan i også nå at blive klar til at drivhussæsonen starter.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Netop ved en skæv vaterpas, dykker 1. side lidt, 2. side dykker lidt o.s.v så når 4. side skal møde side 1 kommer der en højdeforskel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis