Udnytte 1 sal medical grundplan på 100 kvm

Mig og min kæreste har tænkt os at købe et hus hvor 1 sal er uudnyttet. Dog har der været værelser deroppe engang for længe siden. Men ingen varme eller isolering. Dvs at der er tag og underpap deroppe. Det vi gerne vil spørge om er hvad vi skal begynde med. Er der nogle tilladelser der skal søges. Og hvad må man ikke selv lave..

1 sal skulle gerne blive til cirka 80 kvm fordelt på et soveværelse, 2 børneværelser og 1 bad.

Har prøvet at kigge på materialepriser (laver alt jeg må selv)

Rummet er cika 14 x 8 meter og 4.5 meter til kip.

Gulv:

Gulvspånplader 7500

Gulv 25000


Isolering : beregnet 200 kvm 

Rockwool 8000

Dampspær 2500


Vægge/loft:

 brædder 5000

Reglar: 2500

Gipsplader 10000

Div. Skruer 5000


Varme:

 radiatorer  5000

Rør 1500

Fitting og ekstra 5000

El:

Dåser/stik 5000

Kabel 3000


Døre/karme 4000


Vådrum er ikke helt gennemregnet. Men tænker cirka 35000

Hvad synes i om mit budget og mangler jeg noget?

På forhånd tak Daniel



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne begynde med at gå på din kommunes tekniske forvaltnings bygningsinspektorat og spørge der om, hvilke krav der skal opfyldes med hensyn til tegninger og normer. Til dit spørgsmål om, hvad du ikke selv må lave, er svaret at elektriker og vvs arbejde må du ikke selv lave. Du skal heller ikke forvente, at håndværkerne vil bruge dine selv indkøbte materialer, enten fordi de ikke vil bruge noget af det, der kan købes billigt, eller du må forvente at timelønnen stiger fordi avancen indgår i prisen på timelønnen.


fase

Hvis du ikke har direkte fjernvarme, må du gerne lave varmeanlægget selv.


Søren O

Enhver "idiot" må trække elkabler, bare han er ansat i et autoriseret elfirma. 

Nej man må faktisk ikke selv mure dåser ind, trække kabler m.m. Da der er den faste installation man er i gang med. 

Men der er mange der gør det på den måde at elektriker anviser på tegning de fornuftige føringer m.m. Og så monterer de det hele bagefter. 

Jeg har været ude for at folk selv har trukket kabler, som var så langt ude i indviklede føringer at det havde været billigere at lade mig gøre det hele.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det selvfølgelig rigtig. Nu er det jo også noget af det farligste at rode med. Men må nok igang med at hører de forskellige om hvordan og hvorledes. Så må jeg bare spare på byturene 😁

Der er ikke tid til byture når man er i gang med sådan et projekt.   

Det er faktisk mindst lige så risikabel at lave VVS. Hvis du har noget der er utæt kan komme en meget dyr vandskade i huset.

Inden du køber skal du have tjek på tilladt udnyttelsesgrad på grunden. Hvis du lægger 80 kvm til så kommer du jo længere op. 

Ofte er udnyttelsesgrad 25 (men kan være mindre og helt op til over 100 i bykernen.)

Du skal regne med (beboet areal + garage - 30 kvm ) x100 /grundareal 

Så hvis vi siger at garage er på 30 kvm Skal du i det tænkte eksemplet have en grund på mindst 720 kvm. 

Det skal også anmeldes til fjernvarmeforsyning da de ofte har opvarmede kvm som målestok for den faste grundafgift.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis