Omdrejningstæller.

I min båd ligger der en 6 HK Marstalmotor med dynastarter. Hvis jeg vil montere en omdrejningstæller, hvilke klemmer skal jeg så montere den imellem ?

Det må "Polobjørn" vide noget om ? :) 

Mvh.

Gunnar.


holmeren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver nok at du har den rigtige omdrejningstæller, men jeg vil tro den blot skal tilsluttes + og - samt tilsluttes platiner.


Søren O

hej 

De fleste skal monteres på platinerne som der skrives. mens nogle skal monteres på W udgangen af generator, om din dynastarter har denne er tvivlsomt. Mens nogle blot monteres rundt om højspændings kable til tændrør.

Bemærkt at typen til at montere på tændspole/platiner oftes IKKE må monteres til en + forbindelse.

SÅ hvis der står + og - på din tændspole skal den monteres til -

På en vekselstrømsgenerator giver W en plusimpuls fra én af de tre vekselstrømsfaser pr. generator-omdrejning. Hvor mange impulser der gives pr. motoromdrejning afhænger af størrelsesforholdet imellem remskiven på motoren og remskiven på generatoren. Det skal omdrejningstælleren kunne indstilles efter.

En dynastarter er en kombineret jævnstrøms-motor/-dynamo. Som dynamo afgiver den en konstant jævnstrøm til ladning af batteriet. Den afgiver ingen impulser, der kan bruges som mål for omdrejningstallet.

En omdrejningstæller, der tilsluttes platinerne, skal på motorer med mere end én cylinder kunne indstilles så den kun tæller én impuls pr. motoromdrejning.


Finnband

Mon ikke marstalmotoren er eencylindret, og altså kun een impuls fra platiner for hver 2 motoromdrejninger.

Der må da også kunne findes noget med induktiv aftastning fra svinghjul eller krumtapsremskive.


Søren O

Ved ikke hvad Marstal-motoren er. Er den totakts har den en tændingsimpuls pr. cylinder hver omdrejning. Firetakts ganske rigtigt hver anden omdrejning.

De små indenbords Vire-motorer på 7- hhv. 12 HK er totakts og i øvrigt også med dynastart.


Finnband

Hvilke klemmer på din omdrejnings tæller?

Polobjørn 


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis