Vandbåren gulvvarme

Hej LDS'ere.

Jeg har haft en vandskade i mit hus, der nu har medført at alle mine gulve er revet op.

Jeg har taget beslutningen om, at lave vandbåren gulvvarme støbt i beton med hvad der dertil høre.

Jeg har brug for lidt råd og vejledning omkring gulvvarmeslangerne. Min fordeler kommer til at sidde i et skab i den ene ende af huset, og herfra sendes rørene ud til rummene.

Mit spørgsmål er om nogle af slangerne skal skæres ned i flamingoen under rionettet? Tænker på dem der skal gå fra skabet og til rummene. Eller skal alle sammen ligge ovenpå rionettet? Må de gå ind over hinanden? Skal nogle isoleres? Osv.

Håber nogen kan være behjælpelig med at løse nogle af mine tvivler

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det normale er at isolere rørene og så "skære" dem ned i flamingoen. VVS-eren har en el-kniv der klarer dette.


Søren O

Rørene skal skæres helt ned.


Søren O

Man isolerer vel ikke rørene når de skæres ned i flamingo. Jeg ville mene det er nok at flamingo isolerer omkring det udvendige trækrør. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok. Altså ikke noget med at lægge rørskåle om? Var i tvivl om varmen fra fremløbsrørene kunne skabe forvirring i varmestyringen i det rum teknikskabet står.

Noget helt andet, kører man rør-i-rør hen til rummene, og så selvfølgelig kun pex'en i rummene.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

De gulvvarmeslanger som blot går gennem rummet, skal isoleres fra gulvet (betonen), således der ikke afgives varme i det "forkerte" rum. Du kunne eventuelt lægge de gennemgående gulvvarmerør lidt længere ned i flamingoen, og isolere med flamingo ovenpå.


Søren O

Hvis man laver et komplet gulvvarmesystem, kan rørene ligge et stykke nede i flamingo isoleringen uden der er træk rør omkring dem. Dette trækrør er jo beregnet til at selve røret altså det inderste rør kan skiftes uden at brække gulve eller mur fra hinanden. Men ved gulvvarme slanger giver det jo ingen mening, da de ikke kan udskiftes. 

Da gulvvarme er et lavtemperatur system med næsten samme grader på frem og retur, har det ingen eller meget lidt betydning om der ligger flere ved siden af hinanden igennem et andet rum. 

Men du skal jo fremtidssikre de gulve som slangerne skal igennem. Så der er muligheden at lægge nogle trækrør, i de rigtige retninger. Så kan du senere nøjes med at hugge ned til enden af dem og stoppe selve røret ind. 

I selve fyrrummet er der ikke noget der som sådan kan forstyrres af den afgivne varme. Men det vil da lette din senere montering hvis du får dem op af gulvet på det rigtige sted. Det kan gøres ved at binde dem til, på hver sin side af f.eks. en lægte der er fastgjort lidt fra væggen.  Eller købe et stativ der er beregnet til det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for de altid gode svar 😀

Hvordan med føring af slanger under køkkenskabe? Gør man det?

Er blevet frarådet, at lægge nogen under køleskabet og skab med madvarer, men derimod har jeg hørt, at det kan være en god idé at føre slangerne ind under skabene mod min facadevæg (ikke den samme som køleskabet og madskabet!). Alt sammen for at undgå fugtighed fra ydervæggen og om bag skabene, da der her ikke bliver verdens bedste ventilation 😉

Hvad er jeres erfaringer og holdninger til dette?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg mener det er unødvendig at lægge under nogen skabe. Og heller ikke ved ydervæggen. Jeg tror ikke det afhjælper fugt problemer at varme det op. Du får jo ikke mere udluftning af den grund. 

Jeg har et gammelt hus, og har ikke ført slanger bag skabe. 

Jeg har en enkelt gang oplevet at mit vand til køkkenvasken er frosset. (ikke denne vinter) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok. Tak.

Hvad angår brugsvandet havde jeg tænkt mig, at fræse det ned i flamingoen og lægge 2 cm flamingo over (plant med det andet flamingo) så rørene ligger isoleret dernede

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis