Lægge sten i drivhus

Hej

Jeg skal i gang med at lægge ca 5m3 sten i mit drivhus.

Jeg havde planlagt at lægge 15cm harpet sand og stampe det med en brolæggerjomfru og derefter sten. Altså undgå stabilgrus i bunden, da belastningen jo ikke bliver særlig stor.
Det biver HOLMEGAARDSTEN NORMALSTEN GRÅ 14X21X5,5 CM, der skal bruges.

Har aldrig lagt sten før og vil helst ikke lave det om senere, hvis det ikke holder.

Vil denne fremgangsmåde give problemer?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du mener nok 5 m2 sten. 

15 cm harpet sand lyder af meget. Men det kommer jo an på hvad der ellers er der nu. 

Men ellers er fremgangsmåden rigtig. Du kan dog ikke stampe så dybt med jomfruen og heller ikke køre med en lille pladevibrator i 15 cm på en gang. Der lægges lidt under 10 cm ud og det vibreres igennem et par gange. Derefter igen ca 10 cm. ( det fylder mindre når det bliver stampet ) Husk at sandet ikke må være knastør, så er det umulig at stampe sammen.

Så lægger du 2 ledere ned i dit sand. Det kan være et par stykker jernrør, et par lige lægter el.lign. De niveleres med vaterpas så de har rette fald eller vandret. Et bræt eller anden lige skinne bruge til at trække sand af så det passer ned på ledere. Disse ledere tages væk og rillen efterfyldes og trækkes af med f.eks.bagsiden af en haverive. 

Så er du klar til fliser. De lægges stort set helt sammen, imod de små knubber der er på sider. De kan sagtens bagefter rykkes lidt med en spade. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for svar.

Ja selvfølgelig 5 m2   

Der har lagt fliser direkte på jorden, dem har jeg nu fjernet så nu er der bare jord i hele drivhuset.

Tænker du måske 10cm harpet sand er nok? lagt direkte på jord.
Dvs. opbygninger bliver:
Jord
10cm harpet sand stampet med brolæggerjomfru.
Sten

Må lige skaffe et par rør, har selv et godt langt vaterpas (2m)


Måske er vaterpas for langt, det skal jo kunne være der i bredden. Jeg ville nøjes med 8-10 cm sand. 

Du kan bruge rør, trælister, T  eller vinkeljern 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay tak for svar.

De sidste 2cm (ca) sand bliver jo ikke stamper, ellers kan man vel ikke få det plan?
Eller er der noget jeg har misset?

Men hvorfor lægge fliser i et drivhus , men det skal måske ikke bruges som drivhus , men som opbevaring eller tøjtørring  eller udestue.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 21-03-2018 20:59:59

Men hvorfor lægge fliser i et drivhus , men det skal måske ikke bruges som drivhus , men som opbevaring eller tøjtørring  eller udestue.............

 Nej det skal bruges til drivhus, men der skal være sten i midten og ud mod venstre.
Der skal være en stol og nogle små reoler - i resten skal der dyrkes   

Regner med at lave en høj kant af 2-3 sten i højden mod kanten og smide flis i resten.

Oven på dette vil jeg lave nogle trækasser, hvor vi kan dyrke i.

(I mit hoved bliver det fint, men nu må vi se hvor det ender når jeg kommer i gang  )

Du skal stampe sandet med lidt "overhøjde". Når du retter af med din retterskinne fjerner du det overskydende, således at dine fliser kommer til at ligge stabilt.


Søren O

Det skal stampes det hele, og lidt mere. Det bliver aldrig som beton. 

Så laver du en lille rille med kanten af skovl som dine afretter " rør " lægges i. De "klodses op" med sand som stampes ind under, så de ligger vandret (både på langs og over til det andet rør, eller fald hvis du nu ønsker det. Yderligere sand under som trykkes med knytnæve så de ligge stabilt. Så dækkes de helt med sand og du stamper igen hen over ( måske ikke med fuld styrke.) 

Ned på knæer, du starter så med at du trækker et stykke henne fra enden og når sikkert ikke ned til dine afrettere inden 2. eller 3. træk. Får du for meget sand bag din træk skinne skovler du forsigtig noget af, uden at komme ned og røre ved det der skal blive.  Hvis sandet er tilpas fugtig skulle det være så hårdt at du kan gå hen over det i normale sko uden at det næsten kan ses.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 21-03-2018 21:14:02

Du skal stampe sandet med lidt "overhøjde". Når du retter af med din retterskinne fjerner du det overskydende, således at dine fliser kommer til at ligge stabilt.

 Ahh den havde jeg ikke lige fanget, tak   

Det er rigtig fint i drivhuset, det er meget almindeligt. Kanten kan du lave ved at du sætter en række af disse fliser på højkant lige uden for de normale fliser, men stadig nede på din stampede sand. Jord / flis bagved og de bliver stående. 

Husk for resten at jorden under også stampes hvis du er kommet til at grave det løst op. Det er i stampningen at det gode resultat skal laves. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis