Efterisolering af 1. Sal under tegltag uden undertag

Hej!

Jeg har læst lidt med på de her sider, men dette er mit første indlæg.


Jeg har et ældre hus fra 1953 som jeg er i gang med renovering af og jeg er nu ved at være nået der til hvor 1. Salen står for tur - og det bliver lidt af en tur:

- alle indervægge skal ned (puds på planker) 

- understrygning med kit

- efterisolering mod taget 

- ny varme og vand

- nyt badeværelse

- nye gulve, vægge og lofter


Anyway, jeg håber der er nogen der kan give lidt vejledning: tegltaget er det originale i falstegl (meget god stand alderen taget i betragtning) men understrygningen er færdig og der er kommet vand ind en enkelt gang. Derfor skal taget understryges og så skal der efterisoleres. Jeg har tænkt mig at fjerne det gamle isolering, lægge 200 mm op, montere dampspærre og så yderligere 100 mm inden jeg monterer gips. 


Hvor meget luft skal jeg have mellem tag og isolering, og skal hulrummet måles fra underkant af tegl eller lægter? 


Tak for hjælpen


Mvh. Morten

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bør ynderstryge med hydraulisk kalkmørtel, uden tilsætning af cement. I en nylig tråd (Link her ) var jeg fremme med et råd om Borups tagtæt, men det er der argumenter imod. 

De 50 mm hulrum gælder fra lægter og til isolering, men du skal jo også have styr på luft nede fra tagfod og i rygning ellers nytter det jo ikke noget. Normalt har man lidt mindre isolering over dampspærre, men korrekt 1/3 er det maksimale. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lavet vores 1 sal tilbage i 2014.
Understrygning: Min murer gav mig et trik. Du laver en "maling" af fliseklæber (altså meget tynd) som du "maler" tagstenene med der hvor mørtlen skal klistre fast, inden du begynder understrygningen. For du vil hurtigt opdage at 80 % af mørtelen ender på gulvet, og med fliseklæberen bliver det lidt lettere at lave arbejdet, selvom der stadig er en stor spildprocent.

Jeg gik all in og isolerede med 400mm og derefter dampspærre og så 50mm inden gipsen.

De første lægter til isolering...    Dampspærre på plads, og lægter til 50mm isolering....

Gipsen på...

Næsten i mål...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

PinkHenrik - har du brugt cementbaseret mørtel?

Da jeg reparerede understrygningerne med hydraulisk kalkmørtel, havde jeg ikke problemer med vedhæftningen. Når der blandes rigtigt, så er mørtelen meget smidig, og mørtelen kan hænge ved fugeskeen selvom skeen står lodret. Inden fugning skal dine tagsten være fugtige - evt. påføres vand. 


Søren O

Man holder et pudsebræt i den ene hånd, hen under hvor man kommer med mureskeen. Så det der falde ned er klar til næste skefuld. Der bruges en skelske ( en meget lille udgave af en spandeske)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 21-03-2018 19:25:15

PinkHenrik - har du brugt cementbaseret mørtel?

Da jeg reparerede understrygningerne med hydraulisk kalkmørtel, havde jeg ikke problemer med vedhæftningen. Når der blandes rigtigt, så er mørtelen meget smidig, og mørtelen kan hænge ved fugeskeen selvom skeen står lodret. Inden fugning skal dine tagsten være fugtige - evt. påføres vand. 

 Nej jeg brugte kalkmørtel, efter råd fra min murer... men det handler nok om at jeg er elektriker og ikke murer, så mine evner med en murerske er nærmest ikke eksisterende.
Men øvelse gør mester     

De vandrette fuger var nemme nok at få "mudderet" til at hænge på, men de lodrette voldte mig større besvær, fordi det er bøvet at stå med en murerske på hovedet, oppe over mit eget hoved... specielt de lodrette fuger, hvor spærrene var i vejen, for mine store hænder og skeens håndtag.   
Jeg brugte alle slags skeer, både den store brede, skelskeen, og den helt tynde fuge ske, samt fingrene, når de andre ikke virkede...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Det sidste redskab kan jeg nikke genkendende til! 

Efter at have udført avanceret akrobatik med diverse skeer i timevis, blot for at konstatere, at 90 pct af mørtelen landede i isoleringen, mobiliserede jeg den indre lille dreng og gik igang med at lege i sandkassen: tog en håndfuld mørtel og smurte det på de passende steder (havde en handske på) og glittede efter med en skelske. Det gik overraskende hurtigt med et minimalt spild. Der er intet, der kan erstatte klør 5.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Og så for lige at slutte fugen af - overstryge med en fugtig pensel. Så lukkes fugen pænt af.


Søren O

Tak for alle svarene! Der er tydeligvis en stor forkærlighed for mørtel - men jeg syntes bare ikke det holder særlig godt! Jeg har i to huse haft understrøgne tage med mørtel, det ene var blevet understrøget et par år før vi overtog det og der var understrygningen allerede begyndt at give sig og falde ned. I det vi har fået nu, er understrygningen omkring 10 år gammelt og trænger virkelig til en ordentlig omgang. Jeg har fået anbefalet kit fra et par forskellige der siger det snildt kan holde 20 år hvis man gør sit forarbejde ordentligt. 

En stor del af taget bliver jo lukket inde når jeg sætter de nye vægge op og det virker lidt omsonst at understryge det hvis det alligevel er væk om 5 år. Jeg har også undersøgt om jeg kan sætte en vindspærre eller plader op under taget, imellem spærene, for at undgå vandindtrængen i isoleringen, men det lader til det generelt frarådes. Et nyt tag kommer ikke på tale da der i hvert fald er 20-25 år tilbage i taget og et nyt vil grundet tagets størrelse og konstruktion koste 4-500.000 kr!

Der har sikkert været en "fusker" på besøg. Det kan laves ordentligt.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også