Gulvvarme på badeværelse med returtermostat

Hej alle

Vi har et direkte to-strengsanlæg i et 3 planshus. Der er 9 radiatorer og så er der for et par år siden også lavet gulvvarme på et 5 m^2 badeværelse på 1. sal med fliser. Gulvvarmen styres af en Danfoss returtermostat (tror det er FJVR).

Vi har lige fået ryddet op i vores fjernvarmerør og installeret en ny Gemina Termix fjernvarmeunit i kælderen med en Danfoss ECL 110 regulator, Grundfos UPM AUTO L pumpe og udeføler samt udskiftet alle radiatorventiler til forindstillede typer. 

Radiatorerne varmer godt uden susen så fremløbstemperaturen er tilstrækkelig til disse. Men gulvvarmen på badeværelset synes desværre at drille. 

Gulvvarmen varmer egentligt fint ved en returtermostat-indstilling på 7 (svarende til ca. 65 degC) men er det ikke alt for højt, teoretisk set/varmeforbrugsmæssigt, når fremløbstemperaturen p.t. kun er ca. 50 degC? 

 Jeg har forsøgt at ændre indstillingen på returtermostaten på gulvarmen til 2 eller 3 (svarende til ca. 35 degC), men så bliver gulvet slet ikke tilstrækkeligt varmt...

Jeg har sat pumpen til at køre 'konstant tryk 2' fremfor proportionalttryk men det hjælper ikke tilstrækkeligt. 

Kan det skyldes at:

- strømningsretningen ikke passer med pilen på returventilen? Min temperaturmåler angiver i hvert fald at returventilen er et par grader varmere på den side som er på retursiden af ventilen når returtermostaten er indstillet til 3. Det kunne være sket ved at gulvvarmeslangerne er blevet ombyttet da man fornyligt ryddede op i fjernvarmerøreren eller blot var installeret forkert i sin tid.

- der er luft i gulvvarmeslangerne? Returventilen stikker ca. 20 cm op over gulvet så kan man - efter at have slukket for anlægget og lukket ventilerne for frem- og returfjernvarme fra fjernvarmeværket - åbne returventilen forsigtigt eller risikerer man at vandet i radiatorerne på 2. sal og 1. sal vil presse sig ud og disse så skal fyldes op igen?

- der er snavs i returventilen?

Derudover vil jeg høre om flg.

- skal der installeres en kontraventil for at sikre den korrekte flow-retning?

- kan man forindstille returtermostaten ligesom en almindelig termostat, så man kan justere hvor megen hydraulisk/termisk modstand gulvvarmen yder som funktion af vandføringen? Hvis man kan, hvordan gør man det?

Tak for hjælpen!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mens du udlufter på et direkte fjernvarmeanlæg, så luk kun for returen til fjernvarmen. Sluk også for cirkulationspumpe(r), hvis du har blandekredse. Det sikrer at der altid er tryk i hele anlægget, så kan du "ikke tømme dine radiatorer".

Hvis du har en udluftningsventil siddende sammen med din returventil 20 cm. over gulvet, er der gode chancer for at dine gulvvarmeslanger er udluftet. En kontraventil har ingen funktion hvis blot gulvvarmen er tilsluttet korrekt.

Prøv at skrue helt ned for din returtermostat, så du lukker for cirkulationen. Vent et par timer. Skru så helt op for varmen. Hvis der straks er fuld varme på din returtermostat, så er cirkulationsretningen forkert. Du burde også kunne måle om temperaturen ved returtermostaten er den samme som returløbet i din gulvvarmeslange.


Søren O

Hej Søren

Tak for dit svar. Jeg har netop gjort som du foreslog og returtermostaten kommer straks op på 30 grader ved fremløbstemperatur på centralvarmen på 50 grader. Gulvvarmeslangerne er ikke isoleret over ca 3 m i en skakt, men er 20 graders afkøling i skakten ved høj vandføring realistisk? Jeg tror det ikke så jeg hælder til at returventilen er placeret på returslangen men selve ventilen burde dog have vendt så pilen peger i strømretningen. 


Der er desværre ingen udluftningsventil p.t. ved returventilen men jeg tænker at få det installeret når VVS-manden får det fikset i fremtiden i forbindelse med at vi får tilsluttet en ny radiator.

Så tilbage til indstilling 7.

Var der nogen der kunne svare på om man kan få returtermostater med forindstilling? Jeg tænker også på et fremtidigt scenarie med to ekstra små gulvvarmekredse til stueplanets badeværelse og trappeopgang, for at give de tre gulvvarmekredse samme hydrauliske/termiske modstand?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis