Vandrør fra bryggers til garage

Hej

Vi har en indbygget opvarmet garage, som jeg gerne vil stille en fryser med isterningemaskine i, hvilket kræver vandtilslutning.

Fryseren skal placeres i garagen ved væggen ind mod bryggerset, hvor der i bryggerset i forvejen er vand til vaskemaskine mm.

Væggen mellem bryggers og garage er 2x 10cm gasbeton, hvorimellem der er isoleret. Den samlede vægtykkelse er vel omkring 40cm.

Der er branddør mellem bryggers og garage.

Kan jeg uden videre få en VVSer til at lægge vand gennem væggen fra bryggers til garage, eller er der noget at være opmærksom på? Jeg tænker især på at det er en tyk isolerende væg. Beyggerstemperaturen er vel omkring de 20 grader og garagen omkring 15. Desuden er der vidst noget med brandsikring mellem garage og bryggers. Er ikke helt sikker på reglerne. Huset er fra 2017 og bygget efter BR2015.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan nu ikke se det store problem i at bore et 15 mm pex-rør gennem væggen, selv om det er en brandmur. Det er jo stadigvæk "blot" en en-familie bolig. Om det er lovligt tør jeg dog ikke svare på, men prøv at kontakte byggemyndigheden i din kommune.

En løsning kunne være at bore et hul på ø 40-50 mm, og så sætte et stålrør igennem. Fugen fyldes derefter med brandskum.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis