Hvilken træsort er dette

Kære forum

Jeg har mulighed for at skære en skære en skive af dette kæmpestore træ (85 x 120 cm), men jeg er i tvivl om træsorten, og dermed også om det er umagen værd at bruge tid og kræfter på at lave et sofabord af det. Er der nogen, der kan hjælpe mig, tak


VH Søren

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor er træet?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hvorfor poster du det samme i flere fora? Dårlig stil!

Det er umuligt at se noget på så lille et billed. Kan du ikke uploade et i en bedre opløsning?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Min motorsav var desværre ikke stor nok til at nå ind til midten af den store stamme (130 cm. på det bredeste stykke), så jeg måtte opgive.
Er der tit problemer med ask?


Har du selv fældet den, kan du kigge på stubben. Ask rådner tit enten fra grenkløfter eller nedefra. Vi fældede en stribe, hvor fuldstændigt normalt udseende træer var hule og kun havde 5-7 cm ved. Men har du spurgt et savværk, hvad de skal have for at skære træet op? Jeg tror det render op, inden du er klar til at lave møbel.


 

Din beskrivelse passer godt på træet, for der var flere steder i grenkløften med råd - altså helt blødt. Tanken var at skære en skive af det enorme træ, men det kunne som sagt ikke lade sig gøre da jeg manglede 10 cm. på midten, hvad der gør mig mere ærgerlig, for ask er jo en fin træsort, hård og stabil

OK! Jeg troede du ville få skåret stammen op i planker og lave et bord af dem. At skære en Skive og lave bordplade af den, vil jeg fraråde dig. Når skiven sætter sig og tørrer ud, flækker den. Årerne går den forkerte vej.

PS hvis du endelig vil prøve, så lån en håndsav til de sidste cm.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis