Rund stålplade - Hvordan, hvor og hvem?

Hej,

Jeg har gang i et lille projekt hvor jeg skal bruge en stålplade udskået i en cirkelform. Den skal være ca. 1 meter i diameter - og hullet i midten skal være ca. 40 cm. Stålet skal være ret tykt - 8-10 mm forestiller jeg mig.

Hvor går jeg hen for at få lavet sådan en? De fleste steder jeg kan finde skærer ikke rundt, og så er det mest industri der popper op.

Det skal selvfølgelig også være til at betale.

Jeg har vedhæftet et billede som illustrerer formen.

Lars

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan stort set enhver smede firma klare, hvis du kan klare dig med en lidt takket overflade i snittet. Det kan du så selv pudse lidt bagefter med lille vinkelsliber med slibeskive på. 

Der bores et hul midt i til centrum 6-8 mm. Man kan så gøre det med skærebrænder, som man monterer på en stang der har forbindelse ind til en skrue der går i gennem hullet. Det virker så som en passer. Den yderste skæres først ellers mister man sin centrum. 

Der er ting hvor man skal henvende sig " in face " hvis man søger alene på nettet kommer kun de store firmaer op. Måske den lokale produkthandler har pladen, og de har helt sikkert skærebrænder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her er en super kort beskrivelse af skæremetoder med det billigste øverst og det dyreste nederst ( der kan findes andre metoder f.eks. båndsav) 

Skærebrænder, 10 mm plade er middel  / tynd for en skærebrænder, det er meget hurtig men giver en ujævn kant, og da skæringen er lidt tykkere nederst bliver kanten ikke i vinkel. Det kan imødegås ved at holde lidt skrå, men det er svært ved håndskæring af cirkel. 

Plasmaskæring, Her er 10 mm plade i den tykke ende, det er også ret hurtigt men giver mere glat kant,  men stadig lidt i vinkel fejl

Laserskæring er ret langsom men giver et meget fint snit. 10 mm plade er også i nærheden af maks. tykkelse Kan dog være maskiner der går til 20 mm præcision ned til 0,1 - 0,2 mm Der kommer meget skarpe kanter og præcise overflader. Ingen vinkel problem. 

vandskæring; Meget langsom og også med en meget lige kant, som ikke har ændret struktur da det ikke har været opvarmet . 

Trådgnister. præcision ned til få 100 dele mm. Dyr meget langsom proces hvor din opgave sikkert tager 12-14 timer og med 10-1200 kr./ timen SÅ DET


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Find et firma i nærheden der har en laserskære, så får du et perfekt resultat.

Kender ikke dit område, men den lokale maskinfabrik i mit område laser skære op til 20 mm tykke plader, så mon ikke det er ret almindeligt...


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg vil helt sikkert ikke selv stå med det - det ender galt på alle mulige plan Jeg ville godt kunne pudse af med en vinkelsliber dog. 

Laserskæring derimod lyder som det rigtige for mig - jeg vil give dem et kald i morgen. Jeg håber dog at der kan forhandles om tykkelsen på pladen. Men det må vi se.

Tak for input so far.



Annonce

Prøv f.eks. Stål-servive i Hedensted. De lever af at skære stål ud.


Søren O

Hedensted er måske lige lidt for langt væk når man bor i 3630.

Jeg bruger selv disse i Værløse: www.vbmetal.dk

Du kan muligvis selv finde nogle tættere på din adresse.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Så har jeg fundet et firma i lokalområdet der kunne hjælpe med projektet, og som allerede har sat tingesten i produktion. Tak for hjælpen! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis