Køkken i multiplader / porebeton .. Tvivl

Hej.

Jeg går nu snart igang med at skiftet det gamle køkken ud i mit sommerhus. Det er ved at falde fra hinanden og nu skal det være.

Opbygningen af det nye køkken er i flere steps, og det meste har jeg prøvet flere gange - men jeg har ikke decideret konstrueret i multiplader før. 

Tyvstjålet fra Google så er det et rustikt og groft look jeg er ude efter som her:

Mine spørgsmål er mange, men jeg er i tvivl om to væsentlige ting her i planlægningen.Hvis jeg nu gerne vil have et skuffeelement ind i to af hullerne - skal jeg så lave plads til selve træelementet f.eks fra Ikea - eller kan jeg bare skrue skufferne direkte ind i siderne af muren og derved få skufferne til at virker som normalt?

.. og det næste spørgsmål er omkring de "svævende" hylder. Hvad er jeres erfaring hvis hylden eller overliggeren er bredere end hullet? Bruger i undersænkede beslag altid for at styrke konstruktionen?

Hvis nogle har lyst til at dele erfaringer eller billeder fra jeres multipladekøkken - så vil det være yderst behjælpeligt.


Mvh

Lars

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I vort forrige hus monterede jeg et nyt køkken, hvor dele bestod i HH blokke. De limes sammen og hylder skrues i med karmskruer og bølgeplader. Jeg foraøgte mig i bryggerset med skuffer direkte monteret - fiasko. Elementerne skal stå urimeligt korrekte. Put et korpus ind, så er livet lyseblåt. 

PS: forkanten af en kogeø, passer med 2 liggende skillerumselementer på 60 og 50


 

Okay, så er der ingen grund til at prøve sig med at montere skufferne direkte i. Så når du siger korpus, så mener du en slags indervægge af træ? MDF? Men det skal man jo så tage højde for i sin opmåling, hvis der skal være 20mm træbeklædning på indersiden..


Karmskruer og bølgeplader lyder stabilt og fornuftigt. Man kunne vel også med nedsænkede beslag?

Korpus er det element, som skuffer og hylder bliver gjort fast i. Det kan ikke betale sig at lave det selv. Du laver tegningen, så det ser ud som om, tingene er gjort fast i gasbetonen, og du har et rustikt køkken.


fase

Altså - det er f.eks sådan et element som dette der menes med korpus og skuffer, som monteres i det murede hul?

Ja, elementet består af korpus, som er elementet uden låge(r), hylder og skuffer. Det vil sige, at du kan lave dit køkken ud fra et elementmål på 60 cm. Det betyder, at du i dit projekt, hvor der skal være hylder eller låger, sætter plads af til et modul med en bredde på 60 cm. Så kan du putte det modul ind, du vil. Moduler findes også i dele af 60 cm. Prøv at se på køkkenfabrikanternes prislister, der står som regel mål, kombinationer og mål.


fase
Annonce

Og så kan du vælge at det skal være meget rustik ved at undlade låger. Eller selv lave noget af ? ? strandingstømmer ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det er faktisk også meningen at der bare skal være åbent flere steder med enten en multipladehylde eller en sort skiferplade. Der skal være to køkkenborde, hvor den ene er kun med hylde, den anden med skuffemoduler og indbygningsovn.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis