Defekte låse i plastvinduer - HJÆÆÆÆLP!

Hej godtfolk,

Jeg har et problem med et par plastvinduer hvor låsen er gået i stykker, håndtaget drejer bare rundt inde i låsen. Jeg har ledt hele nettet igennem uden at kunne finde hvad jeg søger. Derfor dette opslag.

Det er to forholdsvis store plastvinduer som jeg har været nød til at "bryde op" for overhovedet at kunne få åbnet vinduerne. Jeg har nu fået vinduerne op, men kan naturligvis ikke få dem lukket igen derfor haster det egentlig også en smule i den her kolde tid. (De er midlertidig fixet med gaffatape   )

Jeg har taget nogle billeder og har også forsøgt mig med en primitiv streg tegning med mål på. Jeg håber virkelig der er nogle derude som kan hjælpe. Ser frem til at høre fra jer.


Mvh

Jakob


Jakob
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den hedder en "rullepaskvil"

http://pnbeslag.anet.dk/default.asp...oupID=4719

Linken er til PN Beslag, dog kun med 2 ruller.

Du kan være heldig at given tømmerhandel eller byggemarked har den på lager.

Står der noget stemplet på den gamle, f.eks. nr eller lignende?

GSH skrev den 18-03-2018 11:25:22

Den hedder en "rullepaskvil"

http://pnbeslag.anet.dk/default.asp...oupID=4719

Linken er til PN Beslag, dog kun med 2 ruller.

Du kan være heldig at given tømmerhandel eller byggemarked har den på lager.

Står der noget stemplet på den gamle, f.eks. nr eller lignende?

 Jeg har faktisk haft prøvet en fra PN beslag, problemet er at låsekassen er for høj. Skinnen kan ikke komme helt op til vinduet så.   

Der står slet ikke noget på hverken skinnen eller låsekassen. 

Sikke noget møj!


Jakob

Hvad med bredden, hvordan passer den?

C-målet, det midterste hul, er det samme 25 mm, som på din tegning. Det er standardmål.

Hvor meget mangler der for at låsekassen kan komme op?

Kan du fjerne lidt/noget i plastvinduet, så låsekassen kan komme op?

Du kan måske slibe noget af toppen på låsekassen.

Er der noget navn/fabrikat på plastvinduet?

Havde et gammelt PN Katalog fra 1988.

Dit midterhul,  C-mål eller eller Dornmål, har du målt rigtigt? Hvad jeg ikke tror.

Det kan tyde på at det er PN-nr. 5457-0-03-60, med dybde D på 33 mm, som du også har målt/angivet. Produkterne med Dornmål på 21 mm er udgået.

Alle andre fabrikater, for rullepaskvil, har ikke længden på 1240 mm, i hvert fald når jeg søger på Internettet.

Der er nok kun 'en løsning frem med "fil og stemmejern"

GSH skrev den 18-03-2018 13:34:09

Hvad med bredden, hvordan passer den?

C-målet, det midterste hul, er det samme 25 mm, som på din tegning. Det er standardmål.

Hvor meget mangler der for at låsekassen kan komme op?

Kan du fjerne lidt/noget i plastvinduet, så låsekassen kan komme op?

Du kan måske slibe noget af toppen på låsekassen.

Er der noget navn/fabrikat på plastvinduet?

Nej det er lidt problemet, de andre vinduer kan jeg se er fra primo vinduer. Men i dem her står der slet ikke noget. 

Har forespurgt ved primo og de har noget ud fra målene på rullepaskvillen, men venter stadig på svar fra dem.


Jakob
Annonce
GSH skrev den 18-03-2018 14:15:57

Havde et gammelt PN Katalog fra 1988.

Dit midterhul,  C-mål eller eller Dornmål, har du målt rigtigt? Hvad jeg ikke tror.

Det kan tyde på at det er PN-nr. 5457-0-03-60, med dybde D på 33 mm, som du også har målt/angivet. Produkterne med Dornmål på 21 mm er udgået.

Alle andre fabrikater, for rullepaskvil, har ikke længden på 1240 mm, i hvert fald når jeg søger på Internettet.

Der er nok kun 'en løsning frem med "fil og stemmejern"

Du må lige uddybe, c-mål og dornmål, hvilke mål er det af dem?   

Nu er jeg jo ikke så ferm til det her med rullepaskvil og det, men det ser ud til jeg godt kan justere slutblikket til så tror ikke afstanden rulletapperne så vigtig. Og rullepaskvillen går alligevel ikke helt ud til kanten af vinduerne så lidt fra eller til tror jeg ikke betyder det store?


Jakob

C-mål og dornmål, er det afstand fra bunden af skinnen op til midt af hullerne?

I så fald er afstanden 25mm.


Jakob

C-mål er angivet i 1. vedhæftet pdf fil, fra PN beslag.

Dornmål er angivet i vedhæftet pdf fil, katalog 1988.

Prøv at læse/studerer vedhæftet pdf filer grundigt!

Det er somme tider at vinduesfabrikanterne får lavet deres egne rullepaskvil hos f.eks. PN Beslag

hvordan fik du den af vinduet. nu skriver du bryde op har nemlig samme problem med et primo vindue hvor det til håndtaget er knækket og bare efterlader et rundt hul

Man kan gøre det nænsomt med en stor flad skruetrækker, du kan skubbe hele vinduet i den retning som rullerne kommer fra når du lukker vinduet. 😊

Mvh

Jakob


Jakob
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis