Tilslutning af afbryder med gamle ledninger

Hej LDS. 


Jeg har overtaget en lejlighed hvor den ene stikkontakt ikke virkede. 


Mit spørgsmål er relativt simpelt (tror jeg) 


Jeg har købt en ny stikkontakt og afbryder og har fået stikkontakten til at fungere med de gamle ledninger, men jeg er ikke helt sikker på afbryderen og tilslutning af ledningerne. Har jeg sat dem korrekt i? Fordi der er stadig ikke strøm til lampen.. jeg er rimelig ny, men det virker som et totalt overkill og få en elektriker ud for denne opgave (synes jeg) 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser ud til, at du har en kronetænding, men en enpolet afbryder. Hvis du skal to tændinger på din afbryder, skal den byttes til en kroneafbryder. De to hvide ledninger skal i klemmen med den sorte pil. Dernæst skal du have en stump ledning fra klemmen med den røde pil til klemmen med den røde pil i stikkontakten, så burde dit lys virke, hvis du har forbundet stikkontakten rigtigt.


fase

Tak for svar Fabrin. 


For lige at forklare helt i detaljer så min stikkontakt sådan ud før (Se 1 billede)  

Har så købt denne (Se billede 2)


Så for lige at forstå det helt korrekt - så skal begge hvide ledninger i de sorte indgangshuller og så skal jeg have et stykke ledning i den røde. Er det korrekt forstået? I så fald, ville jeg så kunne bruge sådan en stump ledning her til at føre fra sort og over i rød? (Se billede 3) 


Tal for svar

Ja, som beskrevet skal begge hvide ledninger i klemmen med sorte pil. Dernæst sætter du et stykke stift 1,5 mmi klemmen mærket med en rød pil og forbinder den anden ende af den stump ledning i klemmen med en rød pil i stikkontakten. Du må ikke bruge det ledning, du har vist af to grunde, nemlig fordi det ikke ser ud til at være 1,5 mm2 og dernæst er det flerkoret og skal, for at kunne bruges, være forsynet med ledningstyller. Stift ledning kan du købe i 100 m ruller. hemogfix kalder det godt nok kabel.


fase

Nu skal du se hvad du har på lager ! Til sådan en lille stump  kan du af isolere et passende stykke 1,5 mm2 kabel, og bruge en af lederne. Det er helt det samme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har desværre kun den ledning stump vist på billedet før. Men jeg smutter i silvan. Det er vel sådan en her jeg skal have fat i (se billede) 


Tak for svarene

Annonce

nej det er ikke sådan et kabel du skal have du skal have fat i et installationskabel det der er "lampeledning" altså blød flertrådet 

Du skal finde noget 1X1,5 mm2 installationsledning  type: 1 x 1,5 mm²
 HO7V-U CEI 20-20. Billedet er fra jemogfix. men kør/gå/cykel/tag bussen til nærmeste installatør og køb 1m ledning, så er det klaret. Du kan vælge mellem alle farver undtagen gulgrøn og lyseblå.


fase

Tak for super guide

Jeg må ned til min lokale isenkræmmer i morgen eller jemogfix og anskaffe mig det rigtige kabel. 

Elektriker er nok bedre, hvis du skal have et lille stykke. Og husk det hedder 1,5 kvadrat ledning det er kun hemog fiks der kalder det kabel -


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis