Ifö Cera toilet løber en smule

Hej

Det startede med at Mit Ifø Cera toilet løb, så man kunne se vandet løbe. Så jeg tjekkede diverse videoer osv. for at se hvad problemet kunne være. Derfor har jeg renset indløbsventilen og udskiftet bundventilen. Begge er smurt med armaturfedt. For en sikkerheds skyld var jeg i Silvan med indløbsventilen, hvis nu den også skulle udskiftes, men den så helt fin ud i følge dem. 

Det er blevet meget bedre. Jeg troede faktisk det var stoppet med at løbe, men hvis jeg holder noget toiletpapir på kummen, kan man se der løber stadig en bitte smule vand. Papiret bliver vådt. Det er svært at se, men det sker. Dvs. kummen er hele tiden våd.

Hvad kan der ellers være galt? Er der andet jeg kan gøre?

Håber i kan hjælpe med at løse mit problem :)


Jeg fatter hat, men jeg prøver alligevel
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er to måder det kan ske på... Enten gennem overløb eller gennem det 'normale' udløb

Lukker den op for indløbsventilen en gang imellem (for at flyde tanken op) så er det højst sandsynligt det normale udløb som lækker lidt og hvis den ikke gør så er det sandsynligvis indløbsventilen der lækker (uanset hvad eksperten nede i Silvan siger :-))




 

Kan se jeg har blandet nogle ting sammen i mit opslag. Jeg har faktisk kun udskiftet gummipakningen og ikke selve udløbsventilen. Og den "dims" jeg havde med i Silvan var ikke hele indløbsventilen, men kun hanetolden... Kan desværre ikke rette i mit oprindelige indlæg.


Jeg fatter hat, men jeg prøver alligevel

Du må have låget af til dit toilet. Hvis vandstanden ikke når helt op til overløbet, er det ikke indløbsventilen der er galt med.

Jeg ville så udskifte gummipakningen ved udløbet, og sikre mig at det er fri for kalkaflejringer m.m.


Søren O

Nu spørger jeg nok dumt, hvor kan jeg se overløbet? Har prøvet at Google mig frem, men ser ikke ud til der kommer noget frem... er det røret med net på? 


Jeg fatter hat, men jeg prøver alligevel

Der er en nem test:

Fyld cisternen og luk for vandet. Hvis der bliver ved med at komme vand i kummen er det udløbsventilen. Hvis vandet stopper er det indløbsventilen eller overløbet.


Annonce

Når du har låget af cisternen, så prøv at hælde yderligere vand i fra en spand. Hvis vandstanden stiger, så er indløbsventilen sikkert ok, og udløbsventilen defekt. Hvis vandstanden ikke stiger, men vandet straks ender i toilettet, så er indløbsventilen defekt. (Det overskydende vand løber gennem overløbet).


Søren O

Tak, for jeres svar, sætter virkelig pris på det. Kan i også svare på mit spørgsmål fra før: overløbsrøret, er det den med net rundt om? Eller hvor kan jeg finde det?


Jeg fatter hat, men jeg prøver alligevel

Det er det rør som vandet løber ud i når du "overfylder" cisternen.


Søren O

Overløbet er det rør hvor gummiringen når du skyller ud sidder på.

Nu har jeg testet:

Der er ikke noget galt med indløbet af vandet, svømmer og hanetolden. Vandet stopper godt nok et lille stykke før den burde  (se billedet), men toilettet skylder helt fint og med rigelig vand, så det er ikke et problem. Dog, vandet bliver ved med at løbe meget lidt ned i kummen. Som sagt så har jeg skiftet gummipakningen til bundventilen og jeg har holdt den nede med hånden, for at se om det skulle stoppe det løbende vand. Desværre løber vandet stadig den smule det har gjort som før. Jeg tømte derefter cisternen, men som altid ligger, der lidt tilbage i bunden. Jeg fjernede så mere vand, så bundudløbet var helt fri for vand, mens der var nok vand til hullet omkring der hvor man sætter overløbsrøret i. Resultatet af det: vandet løber stadig en smule. Jeg tænker der er noget galt med overløbsrøret (måske er det utæt) eller selve monteringen af det, men jeg kan simpelthen ikke få den fri. Har fjernet den gule  O-ring, men kan ikke hive selve røret ud. Det ser ellers så let ud her: https://youtu.be/d5a7KSDvgis 

Jeg er bange for at knække bunden, hvis jeg hiver forkert.

Har i nogle idéer?



Jeg fatter hat, men jeg prøver alligevel
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis