Fjernet væg, hul i loftet. Hvordan fikser jeg det

Hej alle,

Jeg har fjernet en væg imellem to stuer i min lejlighed og det har efterladt en 4m lang og 10cm bred rille hvor pudsen er væk. 

Umiddelbart tror jeg selv at jeg skal hæfte noget hønsenet op, prime og derefter bruge gipspuds.

Er det helt i hegnet?

Mvh.

Michael

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er pudset med almindelig mørtel, så det er nok vejen frem. Men hønsenet med små masker det skal du bruge, jeg tror ikke du kan prime på træ. Mørtel kastes op imod loftet  til det er nogenlunde dækket. Vente et par timer inden du går videre. Rører du ved det for tidlig falder det hele ned i hovedet på dig. 

Du skal jo lige have dine installationer ordnet først.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

At kaste mørtel på er jo den rigtige, håndværksmåde at gøre det på - men det kræver håndelag (og mod😀). Jeg ville prime med noget tynd fliseklæb først for være sikker på at mørtelen sætter sig fast.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det bliver noget dingelværk og kommer ned, når du sliber. En murer kan lave det på en halv formiddag.


 

Må få en murer til det, tænker ikke det er det bedste begynderprojekt hvis man skal til at lære at mure.

Tak for input alle sammen

Åh kom nu lige, det er en lavdetselv side, og en gang skal jo være den første gang.

 Netop når det er så lille et område, så er det ikke særlig svær. Du har jo 2 lige flader at skrabe / pudse det af efter. 

Hvis håndelaget mangler så tag hat og beskyttelses briller på. En murer ville også afdække gulvet, for det er helt sikker at der kommer lidt ned igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Skal lige se hvor meget en murer skal have for det, måske jeg selv går igang.

Skal jeg blande fliseklæber direkte i mørtelen eller putte det på først og derefter mørtel? Og hvilket forhold skal jeg have imellem strandmørtel, beton og evt fliseklæb?

Jeg ville ikke bruge fliseklæb. Men hvis du vælger det skal det bare smøres med pensel på brædder for at øge vedhæftning. Og samme dag bør du pudse op. Altså næsten vådt i vådt. Forinden både fliseklæb eller direkte mørtel bør du gøre brædder våde ved at ,stænke vand på dem med murerkost. Primer er godt på vægge med forskellig tykkelse og underlag. Det mindsker underlagets tendens til at suge vandet ud af mørtel. Jeg mener ikke du har brug for det her. Du kan nemt nå at komme over det lille stykke inden mørtelen er "suget tør". 

Der skal sættes fintmasket hønsenet på, med f. eks. kramper. Mørtelen kan kastes op, men det kan også presse op med bagsiden af en spandeske. Du tager en portion op på pudsebrættet, og skraber lidt ud til kanten så du kan få det på bagsiden af spande ske.

Lige idet du presser det op imod loftet holder du pudse bræt under så den del der ikke hænger ved kommer på pudsebræt. 

Når du har fået passende lag på skraber du af med et lige bræt, i zigzag bevægelser, og bruger de 2 loft flader som ledere. 1. afskrabning viser sikkert at der mangler noget enkelte steder, og det fyldes på, og der skrabes igen. Nu har du en meget rå men lige overflade. Så venter du til det har tørret noget, det kan du mæreke med finger. Derefter køres i cirkler med pudsebræt, indtil det har en passende overflade. 

Mørtel blandes bare med vand hvis du køber færdig pudsemørtel. Vil du bruge vådmørtel tilsættes ganske lidt cement 15-20 dele mørtel 1 del cement. Det er nok oprindelig lavet uden cement


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også