Tyndt beton til lille produkt

Hej alle,

Jeg står og skal have lavet et produkt, som mest af alt minder om en kop/krus/glas. Selve beton-delen kommer til at være ca 5-6 cm højt og have en diameter på 9 cm. 

Lidt ligesom et kloakrør i beton. Bare i mini. 

Tykkelsen på kanten/væggen vil jeg gerne have max 5 mm. Kan dette lade sig gøre med beton? Uden det knækket meget let.


Jeg har fået fortalt, at jeg skal blande cement, sand og vand (altså uden sten). Og så evt tilføje noget ekstra, som vil gøre det stærkere. Noget fiber halløj (kan ikke huske det præcist) 


Inde under denne cylinder vil der være plastik, som betonen kan støtte op af.


Har selvfølgelig googlet en masse, men der kommer meget op med større ting, som gulve, stolper, trapper osv. 


Pft,


Mvh Steve

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Der er noget der hedder fiberbeton, og det er naturligvis beton med iblandet glasfiber. Man kan købe glasfibertråd og klippe i stykker, men mon ikke dette produkt er egnet til din opgave: LINK 

Jeg ser at firmaet også har tørbeton i 18 kg poser, når nu der alligevel løber fragt på ordren. 

Men husk at din form skal vibreres godt under udstøbning, og at blandingen ikke skal indeholde ret meget vand. 

Desuden har selve blande tiden betydning, hvis vi taler om fritfalds blander (tromlen). Jo længere tid det kører i blandemaskine des mere "elastisk" bliver det at arbejde med, indtil ca. 10 minutter så går det ud over styrken.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,


Mange tak for svaret. Jeg har kigget på dit link, men også undersøgt lidt om “fiberbeton”. 

Jeg har desuden fundet noget fiberbeton fra Weber 0-4 mm. Jeg vil høre, om 0-4 mm er størrelsen på stenene? 

Jeg skal have en tykkelse på max 5 mm. Vil det kunne lade sig gøre med dette? 

https://www.weber.dk/beton/produkter/stoebebeton/weber-fiberbeton-0-4-mm.html

Vil jeg kunne bruge dette? 

Jeg har egentlig tænkt mig at blande det i en spand. Hvor lang tid skal jeg røre rundt i det? 


Ja 0-4 betyder at de største "sten" i sandet er 4 mm så det skulle sagtens kunne gå for dig. 

Jeg tænkte nok at det er så lille en portion ad gange at du hånd blander det. Det kan du også men du kan ikke helt opnå det som man kan med blandemaskine. Selv en fritfaldsblander (tromlen) anbefales ikke men derimod en tvangsblander. Når det er sagt så er der masser af beton der i gennem tiderne er blandet på gulvet eller i en spand, så det kan du også. Der står at det indeholder plastificerende midler, det betyder at der skal endnu mindre vand i. 

Men det du får mest glæde af er at udvikle en måde du kan vibrere din form på. Jeg ved ikke hvad muligheder du har, så det er svært at komme med råd til præcise maskiner.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Stevelight

Jeg lavede for en del år siden vores køkkenbord af terrasso.

Det blev støbt i en form hvor hvid cement og marmorskærver blev blandet sammen.

Jeg fik tiltusket mig noget plastificeringsmiddel, som gjorde blandingen tynd som

fløde, uden at tilsætte mere vand end foreskrevet. Efter udstøbning i formen, vibrerede jeg formene

med en slagboremaskine, på undersiden af formene, hvilket bevirkede, at stort set alle bobler

vandrede op til overfladen.

Efter afformningen, var der kun ganske få bobler, som jeg efterfyldte og sleb ned med diamant hvæssesten(købt i Biltema) efter hærdningen.

Ved godt at det ikke ligner dit projekt, men måske kan du bruge lidt info.

Jeg kunne forestille mig, at du med fordel kan bruge plastificeringsmiddel, når godstykkelsen er så relativt tynd, det øger flydeegenskaberne betragteligt,

hvilket også anvendes i gulvflydespartel, som måske kunne være et alternativ,

hvis cementblandingen kikser.

God fornøjelse.

Hilsen Johnny


Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis