Varmegenvindings. Kir Lindab ventil vs DUKA ventil

Hej.

Jeg er ved at indhente tilbud på Varmegenvinding. Har fået tilbud på et Genvex GE Energy 2. I denne forbindelse kan jeg se, at der er forskellige ind. og udsugningsventiler.

Det ene tilbud er med DUKA ventiler og det andet med KIR Lindab ventiler.

Er der nogle der har erfaringer med, om den ene larmer mere end den anden ventil? Jeg fik af vide, at jeg skulle passe på med modellen fra DUKA, da den kunne være støjende.


På forhånd tak for svar.

mvh. Anders Dyhr

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke Duka, men jeg ved at Lindab er et meget seriøst firma som gør meget ud af at teste deres produkter. Jeg vil tro at du ved at gå ind på produktbladene på deres hjemmeside kan se lydniveauet på deres ventiler.


Søren O

Den primære årsag til støj er lufthastigheden i rørene, samt manglende lyddæmpning.

Høj lufthastighed, f.eks. omkring 6 m/s, giver støj, højt tryktab. Højt tryktab er lig med højt energiforbrug.

Hoved rør max lufthastighed 2,5 m/s, helst ned til omkring 2 m/s. Det kræver selvfølgelig større rørdiameter. Lyddæmper, på afgang siden til huset, på min 900 mm fra aggregatet, samt (4 stk) fleksibel overgang fra aggregatet til rørene. Aggregatet placeres med dæmper.

Ind- og udsugningerne, max lufthastighed 1 m/s. Lyddæmper min 600 mm længde på alle ind- og udsugninger.

De professionelle firmaer har til vane at bruge små rør, lav pris/stor profit, til stor gene for forbrugeren. Forbrugeren får støj og højt energiforbrug.

Har selv KIR Lindab ventiler, samt ovennævnte lufthastigheder og dæmpninger. Det er betydeligt nemmere at høre fuglekvidder, en sommermorgen, end at kunne høre ventilationen. Det kræver stor anstrengelse for i det hele taget at kunne høre ventilationen.

Mange tak for svar. Jeg vil kontakte sælger og spørge ind til rørdiameter på de forskellige rør.


Mvh Anders Dyhr

En anden tryktabssluger/energisluger er 90 gr. t-stykker. 45 gr. afgrening anbefales i 1.  vedhæftet pdf-fil, samt andre pdf-filer så du er mere forberedt. ved kontakt med sælger.


Sælger vil højst sandsynlig komme med alle mulige mærkelige bortforklaringer. Den mest typiske er:

"Sådan plejer vi at gøre, det er alle vore andre kunder meget tilfredse med".

Du skal forlange at anlægget opfylder kravene i det nye bygningsreglement med hensyn til SEL (Specifik Elforbrug til Lufttransport). Så vidt jeg husker er det max 1000 Joule pr kubikmeter. Mit anlæg, som er dimensioneret meget fornuftigt ligger på under 2/3 af kravet, så det kan godt lade sig gøre.

Du skal forlange at få en indreguleringsrapport med fra leverandøren, når anlægget er i drift, herunder med beregnet virkningsgrad på genindvindingen.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis